Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Kappers gesloten tijdens de lockdown? Probeer dan eens een dakloze Ferrari met 1000 pk.

Een dik jaar na zijn lancering krijgt de Ferrari SF90 Stradale een zogenaamde Spider-kuur. Ook deze keer koos Ferrari voor een hard-top, naar eigen zeggen omdat die stijver is aan hogere snelheden en een veel betere geluidsisolatie biedt. Maranello monteerde echter wel een buis naar de cabine die het motorgeluid rechtstreeks naar binnen brengt. Andere aanpassingen zijn onder andere het iets lagere dak (20 mm), de extra koelsleuven in de motorkap en de dunnere A-stijlen. Klein detail zijn de achterlicht-units die iets meer dichtgeknepen zijn.

Deels voorwielaangedreven

De rest van de specs zijn overigens even waanzinnig als die van de gesloten variant: een 780 pk sterke 4,0-liter V8 met dubbele turbo, gekoppeld aan 3 elektromotoren (2 op de vooras, 1 tussen motor en versnellingsbak). Samen goed voor een duizelingwekkende 1000 pk en een 0-200 km/h sprint in 7 seconden. Slechts weinigen die deze raket zullen bijhouden en, zeker in Spider-uitvoering, eentje met weinig concurrentie. Bovendien komt deze variant gewoon in de brochures te staan, als een -ahum- reguliere Ferrari.

Tijdens het rijden heb je de keuze uit 3 verschillende rijmodi: elektrisch, hybride of 4WD hybride. In zuiver elektrische modus werken enkel de 2 elektromotoren op de vooras, waardoor je dus technisch gezien een voorwielaangedreven Ferrari hebt. De maximum topsnelheid ligt dan op zo’n 135 km/h en na ongeveer 25 km mag de 7,9 kWh-batterij terug aan de laadpaal. Volgens Michael Leiters, Chief Technical Officer van Ferrari, was er geen enkele twijfel over de voorwielaandrijving. Elektromotoren op de achterwielen zouden enkel leiden tot extra gewicht en een langere wielbasis (batterijen nemen nu eenmaal plaats in). Met deze oplossing verkregen ze een ideale gewichtsbalans.

Assetto Fiorano

Uiteraard koop je deze SF90 Spider niet om enkel en alleen elektrisch te rijden. Via de Manettino-draaiknop op het stuurwiel kan je gelukkig ook switchen naar Performance of Qualify, afhankelijk van hoe groot je moed op dat moment is. Het stuur zelf lijkt rechtstreeks uit de Formule 1 te komen. Haast alle functies kan je erop bedienen, volledig in de ‘ogen-op-de-weg-en-handen-op-het-stuur’-filosofie van Ferrari. Je waant je haast Vettel wanneer de LED-schakelindicatoren opflitsen.

Wie het maximale uit deze raket wil halen, kan net als in de dichte variant opteren voor het Assetto Fiorano pack. Dit pakket bevat de op circuitgebruik georiënteerde Multimatic dempers, extra veel carbon en titanium voor 21 kg gewichtsbesparing, een carbon achterspoiler en Michelin Pilot Sport Cup 2 banden. Bestellen kan meteen en de eerste leveringen zijn voorzien voor de lente 2021. Net op tijd dus voor een roadtrip. Tot slot melden we ook nog even dat Lieters eveneens aan Autocar heeft bevestigd dat er een nieuwe V6-motor op komst is en ze in Maranello nog steeds geloven in de V12. Grande!

MEER LEZEN:

Video: De Ferrari F40 bewijst dat je je helden mag ontmoeten

Officieel: Ferrari Omologata is een One-Off op 812-Basis

Pure V12 Sound: Ferrari 333 SP