Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Zoals gevreesd ziet Subaru er voorlopig van af om de nieuwe BRZ naar Europa te halen. Toyota doet dat allicht wel met de gelijklopende GR86, waardoor onderstaande info toch nog van tel is.

Na vele geruchten en het gebruikelijke teasen is het eindelijk tijd voor de officiële cijfers en beelden van de tweelingscoupé. Geen moment te vroeg, overigens: het model gaat immers al sinds 2012 mee. De nieuwe BRZ herken je vooraan aan zijn grote grille, geflankeerd door dito luchthappers en de strakke koplampen. Achteraan zijn de verschillen zowaar nog groter. De afgeronde lichten van weleer werden geruild voor strakke LED-exemplaren. Typisch voor de hedendaagse designtaal is de lijn die de achterlichten verbindt: niet noodzakelijk, maar ze zet de nieuwe ducktail-spoiler wel extra in de verf. Uiteraard ontbreken de twee vuistdikke uitlaatpijpen ook deze keer niet.

Van 2.0 naar 2.4

Subaru spreekt van een volledig nieuw model, het kenmerkende profiel eerder van een gedegen doorontwikkeling. Toch twijfelen we er niet aan dat de Japanse coupé wederom een pretwagen wordt, want motorenbouwer Subaru heeft goed naar de kritiek op de vorige geluisterd. De viercilinder boxermotor is voortaan 2,4-liter groot, levert 230 pk en een koppel van 250 Nm (+29 pk en +45 Nm). Dit alles gekoppeld aan een manuele zesbak of – indien gewenst – een automaat, eveneens met 6 verzetten. Trouw aan het concept blijft de Subaru enkel beschikbaar met achterwielaandrijving. Binnenin zien we de grootste verschillen met een digitale klokkenwinkel, een 8” multimedia-display (gelukkig bijgestaan door enkele fysieke knoppen) en de nieuwe zetels, die meer steun beloven bij langere ritten.

50 kg zwaarder

Door gebruik te maken van aluminium voor het dak, de voorspatborden en de motorkap kon Subaru het meergewicht van de extra veiligheidsuitrusting tot 50 kg beperken. Bovendien blijft het zwaartepunt daardoor laag en zou je het gewichtsverschil amper voelen tijdens het rijden. Het speelse weggedrag wordt extra benadrukt door de standaard 17”-banden. Optioneel monteert Subaru maximaal 18”-wielen. Maar dat neemt niet weg dat we dit bericht met een droevige noot moet beëindigen: de BRZ komt tot nader order niet naar Europa. Maar alvorens de liefhebbers hun voorraad zakdoeken aanspreken: zijn olijke tweelingbroer hoogst waarschijnlijk wel. En zo hebben we meteen de specificaties van de aanstormende Toyota GR86 te pakken. 

MEER LEZEN:

RWD-ShootOut: Subaru BRZ vs. Hyundai Geneses Coupé vs. Toyota GT86

Scoor 1 van de 15 Subaru Final Editions!

ShootOut: Mazda MX-5 vs. Subaru BRZ