Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Een elektrische hot hatch, het is voor velen vloeken in de kerk. Niet als het van Mini afhangt, waar de lancering van de Cooper SE duidelijk naar meer smaakt. In de komende vier jaar willen ze John Cooper Works van performance-label omvormen tot een volwaardig submerk. En om te bewijzen dat het menens is, zou de GP-versie als eerste aan de beurt zijn.

Momenteel zijn er bij je lokale Mini-dealer slechts twee elektrische modellen te bespeuren: de plug-in hybride Countryman en de Cooper SE. Maar daar komt volgens topman Bernd Körber verandering in. “De volgende fase van onze portfolio focust zich op John Cooper Works”, vertelt Körber aan AutoExpress. “John Cooper Works wordt momenteel nog niet ervaren als een volwaardig zij-merk. Het wordt aanzien als een performance- of zelfs topmodel. Nu willen we John Cooper Works tot een elektrisch performancemerk omdopen.” Körber spreekt hier niet over een plotse ommezwaai, maar eerder over een meerjarenplan dat in 2024 vruchten moet afwerpen. Net zoals moederbedrijf BMW, is Mini niet meteen van plan af te stappen van verbrandingsmotoren en hybrides, al lijkt het er wel op dat JCW exclusief elektrische wagens zal produceren.

GP krijgt stroomstoot

Een voorsmaakje zou er komen in de vorm van een geëlektrificeerd GP-model. Dat nieuws valt af te leiden uit een recente video van BMW, waarin het design van de iX uit de doeken wordt gedaan. Op 3:19 zien we schetsen van een GP3, met stijlelementen van de Cooper SE.

De elektrische SE lijkt dan ook een ideaal uitgangspunt, vermits die nu al 184 pk naar de voorwielen stuurt. Enkel de batterij kan roet in het eten gooien, gezien de 32 kWh sterke accu maar goed is voor 232 km autonomie. Met de prestaties van een GP-model, zal dat evenwel niet volstaan. Het gewichtsverlies van een GP-uitvoering kan eventueel wel gecompenseerd worden met extra batterijcapaciteit.

Italiaans weerwoord

Mini is trouwens niet het enige merk dat warm loopt voor een elektrische hot hatch. Onlangs stelde Fiat de 500e voor, die ze graag willen rijmen met een Abarth model. In gesprek met collega Divjak droomde Fiat-CEO Luca Napolitano al even luidop: “Abarth doet het momenteel uitstekend en hoopt natuurlijk op een elektrische schorpioenversie van de New 500e. Ik trouwens ook, dus dat gaan we snel moeten onderzoeken. We zijn er namelijk zeker van dat zelfs traditionele Abarth-klanten hun gading zouden vinden in een elektrische 500, met alle typische kenmerken die ons sportmerk al een halve eeuw van de rest onderscheiden. We mogen in deze sombere tijden toch ook al eens dromen, niet?”

Het lijkt er dus op dat we de komende jaren een elektrische krachtmeting gaan zien onder de hatchbacks. Nu is het allen nog wachten op nieuws omtrent een R-variant van de Volkswagen ID.3

MEER LEZEN:

Overzicht: De meest veelbelovende EV’s van 2020

Meet & Greet met de elektrische Mini Cooper SE

Video: Waarom 500 pk in een achterwielaangedreven Classic Mini een Goed Idee is