Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Volkswagen stelde onlangs het topmodel van de achtste generatie Golf voor: de ‘R’ met 320 pk en 420 Nm. Een vernieuwde vierwielaandrijving, die de achterwielen individueel kan aansturen, zorgt voor een betere rijdynamiek. Als kers op de taart is er ook een ‘Drift’-rijmodus, om het onderste uit de kan te halen.

Het is alweer de vijfde uitgave van Volkswagen’s succesverhaal, maar sleet zit er gelukkig nog niet op de formule. Om zich tot prins van de Nürburgring te kronen, heeft de potige Golf namelijk een nieuwe versie van de 4Motion-vierwielaandrijving aan boord – ditmaal met een torque vectoring-systeem dat de krachten individueel naar van de achterwielen stuurt. In bochten wordt zoveel mogelijk koppel naar de buitenwielen gesluisd, waardoor de wegligging verbetert en de draaicirkel verkleint. Nog leuker is dat de Golf R met dit systeem hoegenaamd ook kan driften, als je daarvoor de juiste modus selecteert.

Fun op en naast het circuit

Dankzij de aangescherpte rijdynamiek en extra pk’s gaat de Golf R ook sneller rond de Nordschleife. In de handen van een ontwikkelingspiloot zette de wagen een tijd van 7:51 neer ,14 seconden sneller dan de vorige R. Wie die toptijd wil benaderen, duimelt voortaan de Special-modus die alle settings optimaliseert voor de Ring. De ophanging wordt zachter voor beter contact met de weg en het schakelen wordt afgestemd op de remmanoeuvres. Alles om maar niet in een Youtube-compilatie terecht te komen.

Daarnaast kan je de Golf R nu ook in ‘Drift’ zetten. Die rijmodus schakelt het ESC (Electronic Stability Control) uit en zorgt voor een specifieke afstelling van de vierwielaandrijving. Volkswagen gaat er echter wel van uit dat dit op een afgesloten terrein gebeurt, niet rond de dichtstbijzijnde rotonde. Je wordt dan ook grondig gewaarschuwd als je het inschakelt. Voor de ‘Special’ en ‘Drift’ rijmodi moet je wel opteren voor het optionele R-Performance pack, dat allicht een goede duit extra gaat kosten.

Enkel met DSG (in de EU)

Het interieur wijkt ook af van de standaard Golf 8, al is dat eerder minimaal. De digital cockpit krijgt een R uitvoering die een horizontale toerenteller en timer voor rondetijden kan weergeven. Standaard zijn ook de sportzetels, voor een beter comfort bij dagelijks en occasioneel circuitgebruik. Maar niet getreurd over de zakelijke binnenkant, langs buiten zal het zeker opvallen dat het een Golf R is. De neus is nog sportiever geworden dankzij een geïntegreerde splitter en verticale vleugels met een groter aerodynamisch effect. De achterzijde van de wagen heeft een uitgesproken spoiler, agressievere diffuser en een dubbele Akrapovic-uitlaat voor wat modern turbogebrabbel. Want onder de kap snort nog steeds een geblazen 2,0-liter viercilinder die bij ons verplicht aan een gerobotiseerde DSG7-bak wordt gekoppeld. Voor een manuele zesbak moet je naar de States verhuizen.

De Golf R demarreert vanaf 4:03

MEER LEZEN:

Officieel: Volkswagen Golf GTI ClubSport (2020)

DRIVR-Video: Volkswagen Golf I GTI vs. Up GTI

MiniDocu: Patina – The South African Citi Golf