Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het is voor een keer geen American muscle-car, maar wel een American Supercar. Gerenommeerd tuningbedrijf Hennessey stelt de productieversie van de Venom F5 voor, de spirituele opvolger van de Venom GT. De eerste leveringen gaan van start in 2021, met slechts 24 exemplaren op de planning.

Het is al even geleden dat de Venom F5 werd voorgesteld, in 2017 om precies te zijn. Hoewel we in tussentijd een paar kleine updates zagen passeren, was het stil eerder aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Maar aan de vooravond van 2021 voelt Hennessey zich duidelijk klaar om de toekomt uit de doeken te doen. En die is zowaar nog extremer dan het recente verleden.

American Dream

Ditmaal geen Lotus chassis, zoals bij de Venom GT en Spyder, maar een koolstofvezel monocoque van het Britse Delta Motorsports. Dat brengt de nodige stijfheid om bochten met precisie aan te snijden en om de stabiliteit te bewaren in rechte lijn. Gesmede aluminium velgen en een carrosserie uit koolstofvezel houden het gewicht zo laag mogelijk, voor een totaal van 1360 kg.

Achterin de wagen ligt de ‘Fury’, een twin-turbo 6.6 liter all-american V8. Een motor van Hennessey’s eigen ontwerp, met een niet mis te verstaan vermogen van 1817 pk. Met een power-to-weight ratio van 1,34 pk per kilo (1298 pk per ton) is het één meteen een van de krachtigste straatlegale wagens. Door de combinatie van het lage gewicht en het enorme vermogen gaat de Venom F5 van 0 naar 100 in 2,6 seconden, 0 naar 200 in 4,6.

Hennessey hoopt om met de Venom F5 de barriere van 500 km/u te verbreken, en zal dit testen op de landingsbaan van de Space Shuttle in Florida. Begin 2021 staat er al een recordpoging op de planning, met een onafhankelijke jury om het te verifiëren.

Functie boven vorm

Het interieur is spartaans, maar met goede reden. Geen aanval op de zintuigen met een wirwar aan touchscreens en knoppen, maar twee duidelijke schermen: één als instrumentencluster, dat afhankelijk van de rijmodus andere telemetrie weergeeft, de ander een 9″ display voor Apple Carplay en Android auto, aangeleverd door Alpine. De rest van de bediening zit verwerkt in het stuur, geïnspireerd door de Formule 1. Met een oplage van slechts 24 stuks en een prijs van 2.2 miljoen dollar, zal je de Hennessey Venom F5 niet snel in het openbaar zien rijden – laat staan in Europa. Al wordt het hier wel vol spanning afwachten op dat snelheidsrecord.

MEER LEZEN:

Video: Zo ziet 532,93 km/u in de SSC Tuatara eruit

Pure Waanzin: 1859 pk sterke Bugatti Bolide haalt 500 km/u in 20 seconden 

Movie Night: Stockholm Open – Illegaal Straatracen in Zweden