Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

In een wereld die elektrische wagens almaar sneller omarmt, lijken oldtimers en sportwagens in het stof te bijten. Maar niet als het van Porsche afhangt. Samen met Siemens Energy en andere investeerders werken de Duitsers aan een synthetische brandstof die klimaatneutraal én even efficiënt als klassieke brandstoffen moet zijn.

Als het aan Porsche en Siemans Energy ligt, dan mag de ontwikkeling van synthetische brandstoffen gerust een versnelling omhoog. De ‘eFuels’ moeten namelijk een derde luik gaan vormen naast hybride en elektrische voertuigen. De bedoeling is niet alleen om bestaande wagens op de weg te houden, maar ook om de verbrandingsmotor niet compleet af te schrijven.

Kunstmatige brandstof

De eFuel waarvan sprake is samengesteld uit waterstof en koolstof, net zoals benzine en diesel. Echter haalt deze variant zijn waterstof uit water en koolstof uit de lucht (via CO2), in plaats van uit ruwe olie. Het proces om de brandstof te synthetiseren, is weliswaar energie-intensief maar kan volledig klimaatneutraal dankzij hernieuwbare energiebronnen.

Het gemak van eFuel is dat het perfect compatibel is met bestaande infrastructuur en zonder aanpassingen in bestaande wagens werkt. Dit in tegenstelling tot de huidige E10 benzine, die bijvoorbeeld niet geschikt is voor klassieke wagens. Porsche verwacht ook dat de uitstoot van deze brandstof lager zal uitvallen dan die van de fossiele varianten.

Eerste testsite

Samen met Siemens Energy bouwen de Stuttgarters momenteel een eerste pilootsite in Chili, onder de naam Haru Oni. De reden hiervoor is het lokale klimaat van Zuid-Chili, een windrijk gebied dat de opwekking van groene stroom met windmolens ten goede komt. In een eerste fase willen ze 130.000 liter eFuel per jaar produceren, oplopend naar 550 miljoen liter in 2026.

Niet enkel Porsche maar ook Aston Martin, McLaren en Bentley zijn geïnteresseerd in synthetische brandstoffen. De ontwikkeling kan ervoor zorgen dat de afbouw van verbrandingsmotoren geleidelijker kan verlopen, in plaats van met een abrupte stop zoals het Verenigd Koninkrijk nu al voor 2030 voorziet.

MEER LEZEN:

Porsche keert in 2023 terug naar Le Mans met een LMDh Prototype

Eerste Test: Porsche Taycan 4S Performance Plus (2020)

Video: Exclusieve Porsche 911 (992) GT3 Preview met Andreas Preuninger