Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wist je dat BMW al in 1972 een 02 Reeks elektrificeerde, speciaal voor de Olympische Spelen van München? Mocht je dus vandaag hetzelfde doen, dan ga je bij wijze van spreken terug naar de bron. Maar is dat wel zo’n goed idee?

Oldtimers brengen heel wat te weeg. Voor de een zijn ze puur jeugdsentiment, voor een ander moeten de vervuilende oudjes dringend uit het straatbeeld verdwijnen. In een poging om beide visies te verzoenen, worden steeds meer klassiekers voorzien van elektrische aandrijving. Heiligschennis of geniale zet?

Geen hobbyproject

Sommige klassiekers zijn bij jan-en-alleman in het geheugen gegrift, zo ook de BMW 02-series. Een auto die geregeld op oldtimer-events verschijnt in alle mogelijke variaties. Als 2002 tii of 2002 turbo doet hij zelfs doorwinterde petrolheads watertanden. Maar wist je dat er ook een elektrische 02 heeft bestaan, zij het in zeer beperkte oplage? En nee, niet zomaar eentje die in elkaar geknutseld werd door een hobbyist ergens in een schuurtje.

We schrijven het jaar 1972, in München vinden de Olympische Spelen plaats. Als partner levert BMW voor de openingsceremonie een duo Inka-oranje 1600-2’s. Die worden gebruikt als voertuig voor de stewards tijdens de marathon en voor andere verplaatsingen. In samenwerking met Varta en Bosch worden er 12 startbatterijen van elk 12V onder de motorkap ingebouwd, goed voor een range van 70 km aan een constante snelheid van 50 km/h. De topsnelheid bedraagt -mits engelengeduld- zo’n 90 km per uur.

Gezien er geen versnellingsbak is, bepaal je middels een schakelaar op het dashboard of de gelijkstroommotor vooruit of achteruit moet draaien. Alles werkt natuurlijk elektrisch, ook de verwarming die door een elektrische ventilator gevoed wordt. Merkwaardig genoeg heeft de elektrische 02-series zelfs verwarmde zijruiten. Het 350 kg zware batterijpack verhoogt het gewicht wel tot dik 1300 kg. En de laadpoort? Die zit achter de typische BMW-nieren verstopt.

Dan toch geen heiligschennis?

Blijft alleen de vraag of zo’n precedent de keuze makkelijker maakt om je klassieker vandaag te elektrificeren. Velen vinden van niet, want dan raak je aan de originaliteit. Terwijl anderen zo’n ingreep als de enige manier zien om hun trots zonder beperkingen op de weg te houden. En wat trouwens als de fabrikant het voor je zou doen, zoals Jaguar met de elektrische E-Type van plan is? We horen het graag in de comments!

MEER LEZEN:

BMW iX geeft het startschot voor een elektrische revolutie

Overzicht: de meest belovende EV’s van 2020

Waar blijft de Microlino?