Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Alleen maar goed nieuws uit Hethel de laatste tijd. Niet alleen loopt de ontwikkeling van de Evija op wieltjes, het Britse sportwagenmerk gaat ook samenwerken met Alpine voor de volgende A110. En als we recente geruchten mogen geloven, komt er binnenkort een opvolger voor de Evora.

Een tweetal jaar geleden stelde Hethel zijn ‘Vision 80’ tijdslijn voor: een tienjarenplan dat inzicht geeft in de manier waarop huidig eigenaar Geely het Lotus-gamma wil vernieuwen. De Evija is daar een eerste wapenfeit van, maar natuurlijk een dat alleen maar voor de lucky few is weggelegd. Daar zou dit jaar nog verandering in komen met de lancering van een nieuwe sportwagen, de eerste in meer dan 10 jaar tijd.

Vervanging voor de Evora

In een interview met Automotive News verklaarde Lotus CEO Phil Popham dat de nieuwe sportwagen deze zomer zal worden voorgesteld, met een geplande productie vanaf 2022. Een beredeneerde gok wijst op een onthulling op het Goodwood Festival of Speed, een evenement in het thuisland van Lotus dat momenteel voor het begin van de zomer ingepland staat – van 8 tot 11 juli om precies te zijn.

Het nieuwe model zou in de eerste plaats de Evora vervangen in de huidige driekoppige Lotus-familie. Niet alleen is die 2+2 (met uitzondering van een paar kleine facelifts) al bijna 12 jaar te koop, het is ook het enige model dat wereldwijd gecommercialiseerd wordt. Anderzijds zou het zomaar eens kunnen dat de neofiet in verschillende gedaantes en prijsklasses verschijnt om gaandeweg ook de Elise en de Exige af te lossen.

(Nog) Geen EV’s?

Popham had eerder al aangegeven dat het nieuwe lichtgewicht ook lichter in prijs zal zijn, met een startbod van €70.000. Een groot verschil met de huidige instapprijs van de Evora GT410, die rond de €100.000 ligt. Ook zal de focus meer liggen op dagelijks gebruik met meer comfort, zij het nog steeds met een verbrandingsmotor. De laatste keer allicht, gezien het bijhorende platform ook al van de jaren 1990 dateert.

Een betaalbare, elektrische Lotus zal nog even op zich laten wachten. Al was er recent wel het gerucht dat de onoverkomelijke SUV elektrisch zal worden aangeboden, dankzij de EV-productie van moederhuis Geely. Lotus werkt ondertussen ook samen met Alpine aan een elektrische sportwagen die op termijn de A110 gaat vervangen, al zal dat ten vroegste voor 2025 zijn.

MEER LEZEN:

Roddelpers: Lotus ‘Lambda’ SUV wordt rein elektrisch en Made in China

Video: Roadtrip naar Cortina per Lotus Esprit Turbo S3

Lotus zwaait Elise uit met Classic Heritage Editions