Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Iconische modellen heruitbrengen is een hot topic in autoland. Steeds meer merken zetten hun klassieke divisie in het spotlicht en eren hun rijke historie met zogenaamde continuation series. Jaguar hoort ook in dit exclusieve rijtje en na de Lightweight E-Type, de XKSS en de D-Type komen ze opnieuw naar buiten met de glansrijke C-Type.

De C-Type werd ontworpen door Malcom Sayer. Deze kunstenaar en specialist in aerodynamica zette een bijzonder vloeiend ontwerp neer, dat in 1951 resulteerde in een overwinning op de 24 uren van Le Mans. Dat was trouwens de eerste deelname van een C-Type en tevens de eerste in een reeks van zeven zeges voor Jaguar.

Een jaar nadien monteerden de ingenieurs in samenwerking met Dunlop innovatieve schijfremmen onder hun raceauto. Met Sir Stirling Moss kaapten ze daarmee zelfs het hoogste schavot weg in de Grote Prijs van Reims. Daarna werd er opnieuw een 24u-race in Le Mans gewonnen, deze keer in 1953. In zijn tweejarig bestaan (1951 tot 1953) schitterde de C-Type bijgevolg frequent op talrijke circuits, mede dankzij verschillende privéteams.

Slechts 8 exemplaren

Origineel bouwde Jaguar 53 stuks, waarvan er 43 bij zulke privéteams belandden. Eigenlijk waren het reguliere productieauto’s, met identieke 200 paarden als de echte race-auto’s uit 1951. Echter ontbraken toen wel de schijfremmen en monteerde Jaguar dubbele SU-carburateurs in plaats van drie dubbele Webers.

De C-Type Continuation borduurt verder op het model uit 1953 waarmee Jaguar scoorde in Le Mans. De 3,4-liter zes-in-lijn krijgt dus de Webers waarmee het vermogen piekt op 220 pk, natuurlijk gecomplementeerd door een stel schrijfremmen. Scan-data van een origineel exemplaar, archiefinformatie en moderne CAD-technologie maken dat het team van Jaguar Classic de 8 voorziene exemplaren zo authentiek mogelijk kan construeren. Beperkte personalisatie geeft de gelukkige klant enkel keuze uit 12 carrosseriekleuren en 8 interieurkleuren. Verdere opties zijn racenummers, badges en heuse FIA racegordels en -beugels. Die zullen nodig blijken aangezien de eigenaren welkom zijn op historische races.

De coole online configurator doet alvast watertanden!

MEER LEZEN:

Video: Chris Harris on restomods

Eagle lanceert E-Type Lightweight GT

Jaguar XJ13 keert terug als Ecurie Ecosse LM69