Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Cupra, de performancepoot van Seat, heeft grootse plannen voor de toekomst. Niet alleen gaan de Spanjaarden de elektrische Tavascan tot een productiemodel omvormen, er komt ook een gepeperde EV op basis van de Volkswagen ID.3.

Momenteel biedt Cupra enkel plug-in hybrides aan, maar daar komt binnenkort verandering in met de El-Born hatchback en Tavascan SUV. De eerste werd initieel nog onder de Seat-vlag gepresenteerd maar is sinds eind vorig overgeheveld naar Cupra, de laatste werd in 2019 voorgesteld als een dromerige ontwerpstudie maar wordt weldra een -naar wat we horen- vrij gelijkaardige realiteit.

Push to pass

De Cupra El-Born is eigenlijk een ID.3, maar dan met extra Spaanse peper. De exacte specificaties zijn nog niet gekend, al is het een publiek geheim dat Volkswagen aan een R versie werkt van de ID.3. De kans is groot dat die als basis zal dienen voor de El-Born. Toch wil Cupra een verschil maken met een aangepaste rijdynamiek aan de ene kant en een gadget uit de motorsport aan de andere.

Zo zal de El-Born een ‘push to pass’-systeem hebben, naar analogie met de motorsport. Een duw op de knop geeft dus extra vermogen wanneer dat gewenst is, bijvoorbeeld om een sprintje te trekken of iemand vlot voorbij te gaan. Een differentiatie die doet denken aan Tesla’s ludicrous mode of de sport-chrono modus van Porsche. Hoe die exact in z’n werk gaan bij Cupra zal eind 2021 blijken, wanneer de El-Born uit de doeken wordt gedaan.

Nog een SUV erbij

Met de Tavascan zal het Cupra-gamma daarna nog een derde SUV verwelkomen, naast de Ateca en Formentor. Hoewel het ontwerp eruit ziet alsof het enkel op een beursstand kan overleven, willen de Spanjaarden niet te ver afwijken van de concept-car. Die wordt aangedreven door een accupakket van 77 kWu dat zijn 300 paarden via twee elektromotoren (één op elke as) naar de vier wielen stuurt. Het rijbereik van de Tavascan zou desalniettemin goed zijn voor maximaal 450 km.

Gelukkig verdwijnt de verbrandingsmotor nog niet volledig bij Cupra. Zo zal er later dit jaar een Formentor beschikbaar komen -hoegenaamd de ‘VZ5’- met de vijfcilinder turbobenzine uit de Audi RS3, goed voor 400 pk en 480 nm aan koppel. En da’s meteen de eerste (en misschien zelfs de laatste?) keer dat Audi zijn roffelende vijfcilinder aan een ander merk binnen de VW-groep afstaat. De toekomst ziet er bronskleurig uit.

MEER LEZEN:

Cupra als eerste Automerk in nieuwe Extreme E Offfroad-competitie (+Video)

Videoverslag: Cupra Snow Drive, Davos

Officieel: Cupra Leon (ST 4Drive) (Plug-in Hybrid) (2020)