Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Altijd al je eigen auto willen bouwen? Dat kan binnenkort dankzij de WATT Electric Vehicle Company. Zij ontwikkelden een aluminium EV-platform dat voldoet aan de ISO-eisen. Hiermee reguleert Europa immers de crash-standaarden voor autofabrikanten met een bijzonder laag productievolume.

Een klassieke sportauto uit de jaren vijftig. Zo omschrijft WATT EVC zijn eerste productiemodel, dat sterk geïnspireerd lijkt op de Porsche 356. Over de precieze specificaties blijven de Britten nog vrij stil. Voorlopig weten we alleen dat de retro-EV een ideale 50:50-balans heeft en een gewicht van net geen 1000 kilogram. De achterin geplaatste elektromotor heeft een accupakket van zo’n 40 kWh, goed voor een range van om en bij de 370 km.

Modulair EV-platform

WATT benadrukt dat ze het modulaire platform niet alleen zelf willen gebruiken, maar stelt de ontwikkeling open voor elke kleine autofabrikant. Sterker nog: zowel voor-, achter- als zelfs vierwielaangedreven EV’s zijn mogelijk op dezelfde architectuur. Aangezien het ook louter een platform is, krijgen coachbuilders bijgevolg carte blanche voor de carrosserie. Zowel een sportieve roadster als een praktische bestelwagen behoort dus tot de mogelijkheden. En dat klinkt zeker als (geruisloze) muziek in de oren van verschillende niche-fabrikanten. Of de telefoon al roodgloeiend staat?

MEER LEZEN:

De elektrische BMW 02 ‘Schrittmacher’ uit 1972 zet aan tot nadenken