Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De lang verwachte, en natuurlijk eindeloos geteasede, Audi E-Tron GT is klaar voor productie. Niet enkel de standaard GT, maar ook de RS-variant maakt meteen zijn opwachting. Audi knoopt zo de strijd aan met de Porsche Taycan en Tesla Model S.

Ondertussen zien we de Audi E-Tron SUV al even over onze wegen rijden. Maar op de in 2018 voorgestelde berlinevariant was het best lang wachten. Veel wijkt de E-Tron GT gelukkig niet af van het originele prototype, met een zeer gelijkaardig design. Het lage chassis, gecombineerd met de strakke ronde lijnen, blijft behouden – gebouwd op hetzelfde EV-platform als dat van de Porsche Taycan.

Elektrische Gran Turismo

Met een lengte van vijf meter heeft Audi er alles aan gedaan om de beschikbare ruimte zo goed mogelijk te benutten. Zo zijn de bestuurders- en passagierstoel laag geplaatst en is er achterin voldoende beenruimte dankzij uitsparingen in de batterij onder de vloer. Een uniek interieur bindt het geheel samen, met een op de bestuurder gericht dashboard.

Zowel de GT Quattro en RS E-Tron hebben vierwielaandrijving dankzij een elektromotor vooraan en een andere achteraan. Op de achteras zit dezelfde tweeversnellingsbak als in de Porsche Taycan. Ook genieten beide varianten van een ‘overboost’-functie, waardoor de motoren kortstondig het vermogen verhogen. Waar dit bij de Taycan enkel voor de launch control is, kan de E-Tron GT dit ook als het gaspedaal volledig wordt indrukt in de dynamische rijmodus.

Cijfermateriaal

De concrete cijfers zijn als volgt: de GT Quattro heeft 476 pk (met boost 530 pk), de RS GT heeft 598 pk (met boost 646 pk). Dat vertaalt zich in een 0 naar 100-tijd van 4,1 of 3,3 seconden. Topsnelheid is begrensd tot 245 respectievelijk 250 kmh. Het bereik voor de GT Quattro is berekend op 487 kilometer, de RS doet het met iets minder, 471 kilometer.

De E-Tron is deze lente te verkrijgen en start aan 102.900 euro, of 143.200 euro voor de RS. Daarmee plaatst Audi zich in het midden van een competitieve markt, beheerst door de Tesla Model S en Porsche Taycan. Hopelijk zien we de sportieve sedan binnenkort (geruisloos) over onze wegen razen.

MEER LEZEN:

Audi kondigt nieuwe PHEV-modellen aan, inclusief (R)S-varianten

DRIVR-Video: Audi UrQuattro 20v Turbo met slechts 12.800 km gereden

Officieel: Audi Q4 Sportback e-tron Concept