Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het zijn voorlopig slechts geruchten. Maar je weet wat ze zeggen, hè: waar rook is, smeult toch ergens een vuurtje. In dit geval bij Subaru en Toyota die de Impreza weleens met de Corolla kunnen koppelen om een grotere hot hatch met AWD op de markt te brengen. Al is de vraag vooral: welke markt?

Het typische boxergeroffel van een Impreza WRX STI herkent elke liefhebber. Door het stopzetten van het Subaru WRC-programma verdween de interesse evenwel in dit model. Gevolg: exit Europa. Toyota scheert daarentegen hoge toppen met Gazoo Racing. Onder de GR Sport-paraplu (zie afbeelding bovenaan) krijgen de modellen alvast een begeerlijke look aangemeten, als volwaardige GR zelfs een unieke aandrijflijn. Een eer die de Corolla weleens als volgende te beurt zou kunnen vallen, al is dat maar een deel van de prognose.

https://platform.twitter.com/widgets.js

America First

Beter nog: de geruchtenmolen wil dat de Corolla GR -net als de nakende GR86– een tweelingsbroertje krijgt bij Subaru. De vraag is alleen wie dat project gaat trekken, vermits dat in grote mate de aandrijflijn gaat bepalen. Neemt Subaru het voortouw, dan wordt het een geblazen 2.4 boxermotor met asymmetrische vierwielaandrijving. Is Toyota aan zet, dan maakt de geblazen 1.6 uit de GR Yaris zeker kans. Maar dan nog zit je met twee (of zelfs drie) modellen die teveel overlap creëren in Europa, wat ons doet vermoeden dat dit vooral een Amerikaans verhaal gaat worden. De Yaris GR-4 wordt daar namelijk niet aangeboden…

Logischer lijkt het om de Corolla GR in Europa bij de GR Yaris te laten aansluiten en Subaru in Amerika zijn ding te laten doen, waar de Japanners op hun beurt met een VS-model op kunnen aansluiten. Recent is namelijk gebleken dat Toyota de naam Celica opnieuw gedeponeerd heeft. Dat er dus zowel van Toyota als van Subaru een nieuwe sportwagen met AWD in de pijplijn zit, is hoogst waarschijnlijk. Dat het geen klassieke tweeling meer gaat zijn zoals de Toyobaru, haast evenzeer. Daarvoor zijn de emissiewetten tussen Europa en de VS gewoon te verschillend geworden.

MEER LEZEN:

Video: Toyota GR Super Sport Hypercar op Le Mans

Dubbeltest: Alpine A110S vs. Subaru BRZ Final Edition

(Best of Drivr) Shooout: Toyota Yaris GRMN vs. Renault Clio III RS Cup