Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Terwijl Jaguar Land Rover zijn zinnen op elektrificatie zet, zorgt Land Rover Classic voor afleiding met een hoog octaangehalte. Als eerbetoon aan de Camel Trophy uit de jaren ’80 presenteren ze een gelimiteerde Defender V8 met het oude koetswerk, compleet met offroad-uitrusting.

De nieuwe Defenders mogen dan al even op de markt zijn, de liefde voor het originele hoekige ontwerp is nog lang niet verdwenen. Land Rover Classic bouwt al sinds 2018 gereviseerde Defender Works V8’en, op basis van de 2012 tot 2016 geproduceerde wagens. Daar komt nu een Trophy-editie bij, maar wees gewaarschuwd: van deze special worden er slechts 25 gemaakt, in zowel 90 als 110-uitvoering.

Expeditie-uitrusting

Zoals bij alles Works-modellen vinden we onder de motorkap een 5,0-liter benzine V8 met supercharger en 405 paarden terug. Een ZF achttrapsautomaat met transferbak verdeelt het vermogen onder de vier wielen. Het resultaat is een straffe 0 tot 100-tijd van 5,9 seconden, hoewel dat eerder een irrelevant cijfer is voor een wagen van dit kaliber.

Het exterieur komt in een unieke kleur, Eastnor Yellow. Ook de 16″ stalen velgen krijgen dezelfde tint, om de bijzondere look van de Trophy V8 samen met de zwarte accenten af te maken. Een volwaardige expeditie-uitrusting zit er ook al op gemonteerd met veiligheidskooi, imperiaal en lier. Samen met een verhoogde luchtinlaat en extra bescherming aan de onderzijde kan dit wel eens de meest complete Defender zijn die ooit de fabriek uit kwam.

Bovendien moet het interieur niet onderdoen voor de buitenkant. Hoewel dat eerder functioneel en sober is, zijn er toch enkele details die het geheel samenbinden. In het midden van het dashboard vinden we bijvoorbeeld een exclusieve Elliot Brown wijzerplaat terug, met daaronder een ‘Classic’ navigatiesysteem.

Eastnor Castle Trophy

De 25 gelukkige klanten worden na aflevering uitgenodigd op Eastnor Castle in Herefordshire, Engeland. Dat was jarenlang dé trainingsplek voor de Camel Trophy’s, waar de nieuwe eigenaars de kneepjes van het off-roadvak kunnen leren met hun Works V8. Daarna vertrekken ze op een driedaagse expeditie door het landschap, waarin de capaciteiten van de Defender tot het uiterste gedreven worden.

MEER LEZEN:

Bowler krijgt groen licht van Land Rover om de Classic Defender te hot-rodden

DRIVR-Video: New Land Rover Defender (2020) in België gereden

Kortfilm: Top Gear test de nieuwe Land Rover Defender in Namibië