Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Morgan gaf al eerder aan dat het zich in de toekomst op elektrische wagens gaat focussen. Maar vooraleer ze de verbrandingsmotor voorgoed uitzwaaien, sluiten ze het brandstof-tijdperk af met een speciaal project: de Morgan V8 GTR.

Met een tweetal schetsen van de Morgan 8 Plus GTR licht de Britse nicheconstructeur alvast een tipje van de sluier. Het gelimiteerde model brengt een eerbetoon aan de ‘Big Blue’ Plus 8 racewagen van de jaren ’90. Dat blauwe monster met 600 pk was niet alleen succesvol op het circuit, het was ook Morgan’s eerste gelijmde aluminium chassis dat de klassieke houtconstructie nog niet zo lang geleden heeft afgelost.

V8 zwanenzang

Morgan beëindigde de productie van de Plus 8 in 2018. Toch hebben ze dankzij een stopgezet project van een andere constructeur een aantal chassis en motoren bemachtigd. Alle Plus 8 modellen hadden een atmosferische BMW N62 4,6-liter V8 onder de kap, wat bij de GTR niet anders gaat zijn. Dat blok produceerde destijds 367 pk, al ligt het definitieve vermogen van de GTR op het moment van schrijven nog niet vast. Wie een bestelling plaatst, zal kunnen kiezen tussen een manuele zesbak of achttrapsautomaat van ZF.

“De Morgan V8 nieuw leven in blazen, lijkt misschien geen logische keuze voor een bedrijf dat zich resoluut op de toekomst richt.” vertelt Jonathan Wells, Hoofd van Design bij Morgan. “Maar we kregen onverwacht een buitenkans die we volledig omarmd hebben. Daarmee krijgen we niet alleen de kans om wat favoriete elementen terug te brengen, maar kunnen we ook experimenteren met functies voor toekomstige wagens.”

Slechts 9 eenheden

Van de vrijgegeven schetsen vallen al een aantal details af te leiden. Zo zit er een agressievere splitter onder de neus, worden de wielkasten breder en de schouderlijn hoger. Op de motorkap vinden we groot aantal louvres terug, om de achtcilinder nog beter te koelen.

Van de GTR komen er slechts negen klantenversies, met een geplande productie vanaf deze zomer. De kans is groot dat ze zeer snel besproken zullen zijn. Maar niet getreurd, Morgan plant nog een aantal andere speciale projecten, die ze later op het jaar bekend gaan maken.

MEER LEZEN:

Morgan bevestigt komst nieuw instapmodel

Morgan neemt afscheid van atmosferische V8

De geschiedenis van het Britse Morgan (+ Video)