Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De eerste wagen van Hyundai’s dochtermerk Ioniq is een feit. En die maakt direct een statement als elektrische crossover-SUV met een retrolooks langs buiten en enorm veel ruimte vanbinnen. Voeg daar nog ultrasnel laden aan toe en je krijgt de strakke ‘5’.

Met de Ioniq 5 zet Hyundai de afterburner op. Het Zuid-Koreaanse merk willen tegen 2025 1 miljoen elektrische wagens verkopen en 10% van de markt in handen hebben. Geen klein bier. Maar als alle EV’s van het Aziatische merk even veelbelovend worden als deze, kan het wel meer zijn dan een koortsdroom. De Ioniq 5 is trouwens de eerste wagen op het E-GMP platform en lijkt sterk op het originele Hyundai 45 concept uit 2019. Met het nieuwe design maakt het huis dan ook onmiddellijk een statement.

Opladen en bereik

Bij lancering zijn er twee batterijcapaciteiten beschikbaar: de standaard 58 kWh-accu (goed voor 170 pk) en de long range van 72,6 kWh (goed voor 310 pk). Ook zijn er twee verschillende aandrijflijnen, de ene met een enkele elektromotor op de achteras  en de andere met een dubbele motor voor vierwielaandrijving. Hoe groot het bereik van de Ioniq 5 wordt, geeft Hyundai niet meteen vrij – al melden ze wel dat de grote batterij met enkele elektromotor op de achteras goed is voor 470 km.

Zeker zo belangrijk is het feit dat beide accupakketten uitgerust zijn met een 400 én 800 volt laadcapaciteit. In de praktijk kan je de Ioniq 5 daarmee van 10% naar 80% opladen in slechts 18 minuten. Tenminste als je daarvoor een 350 kW-lader gebruikt, natuurlijk. Volgens de WLTP-cyclus vertaalt zich dat in 100 km bereik per 5 minuten snelladen.

Veelzijdigheid

Het interieur van de Ioniq 5 is een lichtrijke en ruime omgeving. Niet verwonderlijk gezien het platform met de batterijen een skateboard-vorm aanneemt. Daardoor is de vloer van de wagen volledig vlak en zijn er geen uitsparingen nodig. Het grote glazen dak laat dan weer een zee van licht binnen, tenzij je dat paneel vervangt door een zonnepaneel, dat extra bereik kan toevoegen tijdens het rijden.

De Ioniq 5 heeft nog een troef achter de hand. Zowel langs binnen als aan de laadpoort is er een stopcontact, dat kan dienen om een laptop of een elektrische fiets op te laden (etc.). Het maakt van de wagen een handige tool bij grote uitstappen, terwijl de functionaliteit zelfs werkt als de wagen uitstaat. De Ioniq 5 demarreert later dit jaar en wordt gevolgd door de Ioniq 6, een elektrische sedan, en de 7, een grote SUV.

MEER LEZEN:

Hyundai Kona krijgt als eerste Crossover een N-Vitaminekuur (+Testvideo)

IONIQ 5 is de eerste telg van Hyundai’s EV-submerk

Officieel: Hyundai i20N (2020)