Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Net als Ford kondigde Jaguar recent aan om binnen afzienbare tijd alleen nog elektrische auto’s te bouwen. Geen wereldschokkend nieuws natuurlijk, maar misschien wel dat de grote XJ die dat EV-offensief zou trekken er helemaal niet komt.

Vanaf 2025 introduceert Jaguar alleen nog 100% elektrische luxewagens. Buiten de uitlopende modellen worden er vanaf dan geen brandstofmotoren en zelfs geen hybrides meer aangeboden, wat best een vroege en ingrijpende verandering is. Op het moment van schrijven, toch al 2021, voldoet enkel de I-Pace aan die vereiste. Maar misschien nog frappanter is dat de langverwachte XJ EV er niet komt. Die past volgens de nieuwe CEO Thierry Bolloré (ex-Renault) niet in de herpositionering van het merk. Wel zou de type-aanduiding nog ooit op een ander model kunnen verschijnen, maar allicht niet meer op een sierlijke limousine.

Niet de eerste keer

Met die aankondiging komt de XJ EV op een lijst met afvallers te staan die met het jaar langer wordt. De teloorgang van de originele F-Type mag dan al wel van 2000 dateren (en in 2013 toch een vervolg hebben gekregen), de bloedmooie tweezitter met wraparound windscreen van wijlen Geoff Lawson ligt nog altijd fris in het geheugen. Idem dito voor de Jaguar C-X75 Hypercar die de 75ste verjaardag van de leaping cat in 2010 moest vieren. De slechteriken mochten er vijf jaar later in de Bond-film Spectre nog een rondje mee rijden, maar daar bleef het mee. En dan was er nog de Range Rover SV Coupé, die ter elfder uur geschrapt werd.

En nu we het toch over Land Rover hebben: dat zal op termijn dezelfde weg inslaan als zustermerk Jaguar. De 4×4-afdeling doet het wel op een iets gezapiger tempo: in de volgende 5 jaar komen er 6 rein elektrische voertuigen van de terreinwagenspecialist, voor Land en Range Rover samen. Verwacht wordt dat tegen 2030 zo’n 60% van de Land Rover-verkoop emissievrij zal zijn, wat een absolute noodzaak is om een zware SUV-constructeur markt- en emissieconform te houden.

Ook Ford gaat aan de stekker

Het Blauwe Ovaal, dat ooit Jaguar-Land Rover in zijn portfolio had, geeft zichzelf de tijd tot 2030 om zijn volledige gamma emissievrij te maken; niet toevallig het moment waarop het Verenigd Koninkrijk de verkoop van verbrandingsmotoren gaat verbieden. Om dat doel te bereiken, willen de Amerikanen eerst tegen 2026 enkel elektrische en plug-in-hybride voertuigen bouwen. Tenminste, voor wat de personenwagens betreft. Door een investering van 1 miljard in de fabriekssite van Keulen te pompen én met Volkswagen in het ID-verhaal te stappen, zet het merk in ieder geval een stevig statement neer.

MEER LEZEN:

Jaguar I-Pace krijgt eindelijk 3-fase laadware

Ford Mustang Mach-E: vanaf 48.000 euro

Volkswagen ID.R pakt EV Nürburgring-record (+video)