Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Meteen beschikbaar als sedan én break sluit de nieuwe C-Klasse netjes aan bij de grotere E en S-Klasses, zij het met kleinere motoren die op elektrificatie teren om hun pk’s zo proper mogelijk te produceren.

Na de lancering van de nieuwe S-Klasse en de facelift van de E-Klasse kon de volledig nieuwe C-Klasse niet langer uitblijven. Sinds de A-Klasse als allerkleinste telg technologisch uit een moderner vaatje tapte, hinkte de fleet-ster toch wat achterop. Qua design schotelt Das Haus ons geen wereldschokkend menu voor, maar wel op het vlak van motorisaties: enkel nog viercilinders over de hele lijn!

Familiegezicht

Meer dan ooit dien je als leek over een arendsoog te beschikken om het gamma van Mercedes uit elkaar te houden. Voor eigenaars van een C-Klasse voelt het waarschijnlijk als een compliment aan als je buur denkt dat je met een E- of zelfs een S-Klasse rijdt. In omgekeerde richting kunnen we ons dat moeilijk inbeelden. Maar dat men zich aan het design kan mispakken, staat als een paal boven water. De nieuwe C-Klasse is immers gegroeid tot een forse 4m75. Een lengte die enkele decennia geleden nog voorbehouden was aan grote broer E. De meegegroeide wielbasis van 2m87 geeft de C-Klasse natuurlijk wel meer beenruimte achterin.

Meteen ook als Estate

Terwijl bij voorgaande modeljaren pas enige tijd later de praktische break onthuld werd, lanceert Mercedes deze nu tegelijk met de sedan. Het toont aan dat de Estate haast nog belangrijker is in het felbevochten segment der vertegenwoordigers. In tegenstelling tot de limousine groeide de kofferruimte van die variant wel aan tot 490 liter. Een cijfer dat tot 1510 liter stijgt met neergeklapte achterbank. Het voorzichtige design aan de achterkant van de break heeft iets van een facelift, hoewel de station natuurlijk ook volledig nieuw is.

Verticaal infotainmentscherm

Net als het exterieur is het interieur een evolutie van het uitgaande model, met sterke invloeden van de nieuwe S-Klasse. Het verticaal geplaatste 11,9” touchscreen valt meteen op als centraal bedieningselement. Aangestuurd door het zelflerende MBUX van de nieuwste generatie zijn de mogelijkheden haast oneindig, ook naar personalisatie toe. Als kers op de taart kan het systeem over-the-air-updates aan. Ook achter het stuurwiel geen ouderwetse tellerpartij mee, maar een strak ogend digitaal scherm van 12,3”. De digitalisering gaat verder op het stuurwiel met de typische aanraakgevoelige toetsen, geïntroduceerd op de E-Klasse.

Meer elektra, minder cilinders

Op zich geen verrassend nieuws. Met de lancering van de uitgaande ‘W205’ schrapte Mercedes de zescilinder diesel immers al. Enkel op benzinevlak waren er voordien meer cilinders verkrijgbaar. Het spreekt voor zich dat de multicilinders, zeker in België, niet het overgrote deel van de verkoop in beslag namen. Wat niet wil zeggen dat de C-Klasse een doetje is geworden. Elke motor (benzine- én dieselvarianten) heeft nu 48V-ondersteuning, want elke druppel brandstof telt. Bovendien is de setup kortstondig goed 20 pk en wel 200 Nm extra.

Benzinerijders kunnen kiezen uit de C180, C200 en C300. De eerste twee krijgen dezelfde 1,5-liter krachtbron, respectievelijk met 170pk en 250 Nm of 204 pk en 300 Nm. De C300 daarentegen kan beroep doen op een tweeliter motor van 258 pk en 400 Nm. Zowel de C200 als de C300 kunnen voorzien worden van de 4Matic-vierwielaandrijving. Wie vaak en lang op autosnelwegen vertoeft, heeft momenteel keuze uit de C220d en de C300d. Ook deze hebben in de basis dezelfde tweeliter met 2 verschillende vermogens: 200 pk en 440 Nm voor de 220d, 265 pk en 550 Nm voor de 300d. Van 4Matic is er voorlopig geen sprake bij de zelfontbranders, laar staan van een een manuele versnellingsbak. Elke motor wordt immers standaard geleverd met een negentrapsautomaat.

Obligate plug-in hybrid, maar nog geen EV

Anno 2021 kan de afkorting PHEV niet meer ontbreken. Op dat vlak begint Mercedes meteen met goed nieuws: de batterijen zijn ditmaal mooi weggewerkt. Gedaan dus met die lelijke opbouw in de koffer die heel wat ruimte innam en vooral een praktische bruikbaarheid verhinderde. Verder blijft het concept grotendeels hetzelfde. Voor de aandrijving zorgt een tweeliter viercilinder benzinemotor van 204 pk. De daaraan gekoppelde batterijcapaciteit groeide wel tot 25,4 kWh en 129 pk, wat het totale systeemvermogen op 313 pk brengt. Met een via de elektromotor direct leverbaar koppel van 440 Nm creëert de C-Klasse een bijzondere souplesse. Tot 140 km/h kan immers volledig elektrisch gereden worden en dit over een afstand van zo’n 100 km volgens de WLTP-cyclus. Snelladen in circa 30 minuten kan met de optionele 55 kW gelijkstroomlader.

Een volledig elektrische C-Klasse moeten we volgens COO Markus Schäfer niet verwachten in de eerstvolgende jaren. En wanneer dat er komt, zal het een afzonderlijk model worden – net zoals dat bij de S-Klasse en de EQS het geval is. Volgens de nomenclatuur van Mercedes-Benz zou deze logischerwijs EQC heten, maar die bestaat dus eigenlijk al. Afwachten hoe Stuttgart daar een mouw aan gaat passen.

Geen coupé en cabrio meer, wel een All-Terrain

Volgens diezelfde Markus Schäfer bevat het aanbod van Mercedes-Benz te veel coupés en cabrio’s. Zodoende moet er gesnoeid worden en het eerste slachtoffer is de C-Klasse. Maar omdat verhoogde breaks en SUV-achtigen wel hot zijn, komt er wel een C-Klasse Estate All-Terrain. Eentje waar Stuttgart trouwens best veel van verwacht, hoewel de All-Terrain-versie van grote broer E-Klasse nu ook niet alomtegenwoordig is. Benieuwd of kopers van de uitgaande coupé en cabriovarianten daarvan zullen maken.

En wat met de AMG-varianten?

Eerst het mindere nieuws: ook de AMG-versies ontsnappen niet aan de drang naar kleinere motoren. De bulderende V8 was uniek in zijn segment, ook al moest AMG daarvoor de voorkant van de C-Klasse verlengen – vermits Mercedes de afmetingen niet op een achtpitter voorzien had. De nieuwe ‘C63’ verwachten we pas tegen het einde van het jaar. Sinds AMG bewezen heeft dat het ook bijzonder pittige viercilinders kan bouwen, zou ook de gelauwerde 2,0 turbo uit de A45 zijn opmars maken in de supersedan. Aangevuld met elektrische ondersteuning zou dan het systeemvermogen volgens geruchten uitkomen op zo’n 550 pk en een waanzinnige 800 Nm. Wij zijn alvast heel nieuwsgierig naar de officiële cijfers en de rijbeleving na vele jaren verwennerij met dikke achtcilinders – want dat er ongeveer 200 kg gewicht gaat bijkomen, staat nu al vast.

MEER LEZEN:

Techtalk: Mercedes-AMG’s nieuwe M139-viercilinder

Test: Mercedes-AMG CLA 45 S 4Matic+

Test: Mercedes C180 Coupé