Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De Panamera-rivaal van Mercedes is onderweg, zo insinueerde Mercedes tijdens de bekendmaking dat de AMG Affalterbach en Petronas F1 nauwer met elkaar gaan samenwerken.

In 2017 verleidde Mercedes ons met de AMG GT Concept, een plug-in-hybride supersedan die de Porsche Panamera eens en voor altijd paroli zou bieden. Die ontwerpstudie luidde vervolgens de AMG GT 4-Door Coupé in die effectief in productie ging, zij het zonder elektromotor om bij de ’63’ met zijn gekende V8 biturbo te pieken. Nadien volgden en nog toegankelijkere ’43’ en ’53’-varianten. De geruchten over de magische ’73’ bleven weliswaar verder gonzen, inclusief de PHEV-aandrijving. Nu komt het beest eindelijk bovendrijven, zij het nog deels gecamoufleerd.

E-Performance

Op de nieuwe foto’s zien we om te beginnen de nieuwe W12 F1-bolide en de hypercar AMG Project One. Die laatste staat symbool voor het nauwere joint-venture tussen het F1-team in het Verenigd Koninkrijk en de specialisten in Affalterbach. De gelukkige eigenaars zullen trouwens dit jaar hun exemplaar nog ontvangen. Het derde monster op de foto lijkt verdacht veel op de langverwachte AMG GT 73 4-Door Coupé; een ‘toegankelijkere’ straatauto die de link met de F1 op straat moet symboliseren. Onder het nieuwe label E-Performance wil AMG immers verder toptechnologie ontwikkelen voor straatmodellen.

En of er dus nog meer geëlektrificeerde sportievelingen op het programma staan, ook al houden ze de lippen nog stijf op mekaar in Affalterbach. Ook over de nakende supersedan, die we hier ten tonele voeren, laten ze niks los. Zelfs naar de officiële benaming hebben we eerlijk gezegd nog het raden. Wetende dat de ’63S’ al over 639 briesende paardenkrachten beschikt, zal de versie met elektromotor hier vlotjes over gaan. Verschillende bronnen suggereren zeker 800 pk, vermits de ontwerpstudie van 2017 al 817 pk en een 0 tot 100-tijd van ‘minder dan drie seconden’ beloofde. Benieuwd of die belofte vier jaar later effectief realiteit wordt.

MEER LEZEN:

AMG kiest vanaf 2021 voor hybride vierwielaandrijvers

Testnotities: Mercedes-AMG GT 63S 4-Door Coupé

Volume 11: Mercedes-AMG GT Black Series