Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Niets zo populair als het elektrische crossover-segment. Volvo is daar met de XC 40 Recharge al in vertegenwoordigd, maar gaat nu nog een stap verder met de C40 Recharge die ook in Gent gebouwd gaat worden.

Dat de C40 Recharge duidelijk verwant is met de al circulerende XC40, mag niet verwonderen. Beide staan immers op Volvo’s eigen CMA-platform waar ook de elektrische Polestar 2 zich van bedient. Die architectuur is immers ontwikkeld om zowel ICE, PHEV als EV-aandrijflijnen te ondersteunen – al hoeven nieuwe modellen ze natuurlijk niet allemaal te hebben. De C40 is er bijvoorbeeld een -en meteen ook de eerste Volvo- die enkel met een elektrische aandrijflijn komt.

Compacte crossover, degelijk bereik

Ook aan de buitenkant valt de verwantschap tussen XC40 en C40 niet te ontkennen, wat natuurlijk logisch is gezien de gelijkaardige typebenaming. Enkel de achterzijde van laatstgenoemde is sterker afgelijnd zoals het een sportback betaamt. De typische achterlichten gaan ook netjes mee naar boven. Aan de binnenkant vinden we hetzelfde infotainmentsysteem terug als in de Polestar 2, dat volledig op Android is gebaseerd.

Voor de aandrijving zorgen twee elektromotoren -één op elke as- die aangestuurd worden door een batterij van 78 kwh. Goed voor een WLTP-bereik van 480 km en een 0 tot 100-tijd van zo’n 4,9 seconden. Niet slecht voor een crossover die rijklaar 2185 kg weegt. Bovendien kan je de accu’s in 40 minuten aan een snellader weer opvullen voor 80%.

Rein elektrisch vanaf 2030

Dat de nieuwkomer wederom een SUV is geworden, valt misschien wat tegen voor de fans van het merk. Meer nog, Volvo wil het aanbod aan stationwagons en sedans verder verkleinen. Niet echt een verrassing als je weet dat de verkoopmix zomaar even voor 75% in het voordeel van opgehoogde voertuigen valt bij Volvo. Het blijft dus wachten op een elektrische S60 of V90, al is het nog niet zeker of en wanneer die er gaan komen.

Net zoals andere grote merken wil Volvo vanaf 2030 alleen nog maar elektrische wagens verkopen. Tegen 2025 moet het totale aantal verkochte wagens al voor 50% uit EV’s bestaan. Om dat waar te maken, worden er nog vijf nieuwe wagens voorgesteld voor 2025. En daar stopt het niet, want vanaf de C40 zullen alle elektrische Volvo’s alleen nog maar online te koop zijn – niet meer bij de dealers. De kans is dus groot dat de Volvo dealer uit het straatbeeld zal verdwijnen tegen het einde van het decennium.

De Belgische prijs van de C40 Recharge is op het moment van schrijven nog niet bekend, maar we weten wel dat hij vanaf het najaar van de Gentse band gaat rollen om tegen 2022 135.000 keer geproduceerd te worden – goed voor 300 extra jobs in de Oost-Vlaamse Volvo-fabriek.

MEER LEZEN:

Getest: Volvo XC40 T5 Recharge (PHEV 261 pk)

DRIVR-Video: Met de Polestar 2 naar de Hillclimb van Houyet

Test: Volvo S60 Polestar Engineered (2020)