Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Na talloze geruchten, spionagespots op de weg en vooral veel gedroom is het zo ver: Porsche maakt de Cross Turismo-versie van de elektrische Taycan openbaar – ook al is het buiten de opvallende buitenkant vooral zoeken naar verschillen tussen de sedan en de break.

De Taycan Cross Turismo is niet de eerste elektrische break, maar wel de interessantste voor een DRIVR-publiek. Een ideale combinatie tussen het praktische van een stationwagen en de performance van de Taycan sedan. Bovendien hoopt Porsche het aantal varianten op het Taycan-platform in de toekomst nog uit te breiden, net zoals Audi dat met de E-Tron GT aan het doen is.

Gravel mode

Net zoals de Taycan zijn er ook voor de Cross Turismo vier verschillende uitvoeringen, in de vorm van de 4, 4S, Turbo en Turbo S. De vermogen starten daarmee aan 380 pk voor de 4 en gaat tot 625 pk in de Turbo S. Standaard wordt de Performance Plus-batterij geïnstalleerd, goed voor een WLTP-bereik tussen de 388 en de 450 km – afhankelijk van de gekozen variant. Ook standaard is de adaptieve luchtvering die 2 centimeter hoger staat dan in de standaard Taycan. Met het optionele Off-road pakket verhoog je het chassis trouwens nog eens met een extra centimeter.

Om te bewijzen dat ‘Cross’ niet enkel een marketingterm is, heeft de elektrische break ook een Gravel mode. Bij het inschakelen van dat rijprofiel wordt het vermogen per wiel, de ophanging en de tractiecontrole aangepast. De stand is er specifiek voor minder vaste ondergrond zoals grind en modder, maar doet ons alvast dromen van dwarsere escapades dan de reguliere Taycan-modellen met vierwielaandrijving toelaten.

Toekomstmuziek

Zoals in de inleiding staat, denkt Porsche al verder dan alleen een cross-country versie. Een Sport Turismo variant zou ook op tafel liggen, naar analogie met de Panamera Sport Turismo. Geen onoverkomelijk concept, want als de specifieke off-road opties verwijderd worden van de Cross Turismo heb je in essentie al de sportieve break. Ook een cabriovariant van de Taycan is mogelijk, al wilt productmanager Stefan Weckbach daar nog niet over uitweiden. “Ik kan je niet vertellen of we effectief zo’n variant zouden maken. Maar het platform (van de Taycan) leent zich perfect voor allerhande variaties in de toekomst”, klinkt het.

De Taycan Cross Turismo is vanaf vandaag te bestellen, de eerste leveringen worden verwacht aan het begin van de zomer.

MEER LEZEN:

Eerste Test: Porsche Taycan 4S Performance Plus (2020)

Porsche Taycan wordt sneller en krijgt nieuwe opties

Ontdek de Porsche Mission E Cross Turismo via Virtual Reality