Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Altijd je privécollectie al willen uitbreiden met een bijzondere vierwieler? Lees dan snel verder en ontdek het verhaal achter een wel zeer uniek rallymonster, getekend PeugeotSport en Jean Todt.

Groep B. Je hoeft de naam van de legendarische rallyklasse nog maar uit te spreken en de liefhebbers beginnen al spontaan te dagdromen. Een onvergetelijk tijdperk waar monsters op wielen zich een weg baanden tussen de massa toeschouwers. Monsters die zelfs de allerjongsten onder ons rillingen bezorgen met hun mechanische gepuf en gesis. Spijtig zijn de verplichte homologatie-equivalenten veelal weggeborgen in privé-collecties, maar af en toe duikt er toch eens eentje op met een belachelijk lage kilometerstand en een bijzonder verhaal, zoals deze Peugeot 205 T16.

‘Série 200’

Om deel te kunnen nemen aan de befaamde Groep B diende elk merk 200 homologatiemodellen te bouwen van de wagen in kwestie, vandaar ook de vaak gebruikte ‘Série 200’-benaming. Allemaal delen ze hun architectuur met het competitiebeest van Peugeot: vierwielaandrijving en een achterin gemonteerde 1,8 liter viercilinder turbo met 200 pk voor de straatvariant. Precies de helft van de rallyversie, maar nog steeds genoeg om ouderwetse lol te beleven dankzij het lage gewicht van de compacte 205.

Jean Todt

De gelukkige kopers hadden weinig of geen inspraak in de specificatie: de 205 T16 was enkel verkrijgbaar in het donkere Winchester Grey met rode accenten. Maar zoals vaker zijn er altijd mensen die nét dat tikkeltje meer in de pap te roeren hebben. De legende wil dat niemand minder dan Jean Todt, die toentertijd voor Le Lion werkte, vier specifieke exemplaren bestelde in hetzelfde parelmoerwit van de rallywagens. Elk van deze vier exemplaren kwam in handen van belangrijke sleutelfiguren bij de leeuw: Jean Todt zelf, Jean Boillot (toenmalig president van Peugeot), Didier Pironi (legendarische Peugeot-piloot) en André Cortanze (toenmalig directeur van PeugeotSport).

Bieden maar!

Eén van die vier wagens wordt op 21 maart aangeboden bij het Parijse veilinghuis Aguttes. Chassisnummer 33 heeft amper 9900 kilometer gelopen en krijgt ook een volledige historie mee, inclusief origineel document met de samenstelling van de lak uit de Peugeot-fabriek van Poissy. Bovendien staat de eerste registratie op naam van Automobiles Peugeot te Parijs en als gevolg dus enkel gebruik door het topmanagement. Later kwam deze Série 200 in handen van een ingenieur bij Peugeot, die hem registreerde in het departement Doubs, waar de genen van het merk met de leeuw liggen. Vorige eigenaars beweren dat dit exemplaar bedoeld was voor Jean Todt himself, maar bewijs daarvan ontbreekt. Oja! De stoere rallylivrei van Peugeot Talbot Sport kan verwijderd worden, want de stickers kwamen er pas in een later stadium bij. Maar hoe dan ook: het blijft een unicum met de juiste ingrediënten om de prijs danig op te drijven.

Foto’s door Kevin van Campenhout voor Aguttes

MEER LEZEN:

Officieel: Peugeot 508 ‘Peugeot Sport Engineered’

Veiling: Het Musée de l’Aventure Peugeot houdt uitverkoop

Eerbetoon: Audi Quattro in de rallysport