Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De huidige R231-generatie van de SL gaat alweer sinds 2011 mee. Om onze honger naar een opvolger te stillen, lost Mercedes alvast enkele teasers die duidelijk maken dat de R232 uit een heel ander (AMG) vaatje gaat tappen.

Wie met zijn haren in de wind van een nieuwe Ster wil genieten, heeft al even niet meer zoveel keus bij Mercedes. De tijd dat het aantal cabrio’s uit Stuttgart niet bij te houden was, ligt al even achter ons. Toch is er één model dat -ondanks een dipje in het recente verleden- niet zomaar uit het gamma kan verdwijnen, namelijk de Sport Leicht die cabriorijden in de jaren ’50 (her)definieerde. Precies daarom krijgt de SL dit jaar wel een zevende generatie, nota bene met de ontwikkelingssteun van AMG.

Vierwielaandrijving, vier-in-lijn motor

De foto’s van de nieuwe Mercedes SL zijn genomen tijdens de wintertesten in Zweden. Daar wordt onder andere de laatste hand gelegd aan de calibratie van de vierwielaandrijving oftewel 4Matic+. R232-generatie wordt namelijk de eerste die niet d’office met met achterwielaandrijving te hebben is. Welke motoren aan de verplichte automaat hangen, is evenwel nog niet bekend. Het gerucht gaat dat er een viercilinder biturbobenzine tussen de voorwielen wordt gelepeld, goed voor 400 pk ondanks maar twee liter longinhoud. De SL63 zou wel nog een vier liter twin-turbo V8 krijgen, terwijl een plug-in hybride het topmodel moet vormen, goed voor om en bij de 800 pk

Aan de foto’s is ook duidelijk te zien dat de hardtop van de huidige versie wordt afgevoerd. De voorkeur gaat opnieuw naar een softtop, waarschijnlijk om gewicht te besparen. Dankzij de gedeelde ontwikkeling met AMG is de wagen trouwens gebouwd op een licht aluminium chassis, wat hopelijk de terugkeer inluidt van de ‘lichte sport(wagen)’ die ooit met de legendarische 300 SL begon.

Laatste testfase

Over het interieur is ook nog niets geweten, al wordt er volop gespeculeerd dat er een enorme sprong wordt gemaakt ten opzichte van het vorige model. Er wordt namelijk verwacht dat het dashboard als twee druppels water zal lijken op dat van de nieuwe Mercedes S-Klasse. Daaruit kunnen we opmaken dat een groot touchscreen het midden van het interieur zal domineren. Na de wintertesten in Zweden vertrekt de SL naar de Nürburgring. Daar gaan ze de laatste hand leggen aan de wegligging van de wagen, om een sportief gevoel te bewaren. Een volledige onthulling wordt verwacht voor het begin van de zomer, met de eerste wagens bij nieuwe eigenaars aan het einde van dit jaar.

MEER LEZEN:

Mercedes-AMG GT Black Series doet de Nordschleife in 6:43!

Mercedes geeft E53 AMG Coupé/Cabriolet heuse ‘Drift Mode’

Mercedes-AMG zet door met Project One