Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De derde generatie van de Peugeot 308 is los, met een opvallend design en de belofte van drie plug-in hybrides waaronder een hete PSE-variant.

Naast het elektrificeren van aandrijflijnen lijkt het hertekenen van logo’s momenteel een heuse trend. Zowat elk merk wil het nieuwe decennium met een blinkend blazoen inzetten, wat Peugeot gemotiveerd heeft om De Leeuw nieuwe manen te geven. De kersverse 308 geeft nu het startschot van die vernieuwde huisstijl, met maar liefst 3 hybridevarianten in het verschiet. Van een volledig elektrische 308 is  er voorlopig geen sprake, maar zeg nooit nooit.

(Aero)dynamischer

Om het onderscheid met het SUV-gamma nog meer te benadrukken, werd de nieuwe telg zo’n 2 cm verlaagd. In combinatie met een groeischeut van 11 cm in de lengte en een 5,5 cm langere wielbasis geeft dat de 308 een heel dynamische uitstraling. De uitgesproken wielkasten en het gladde koetswerk versterken die look nog meer.

Dankzij een iets schuiner geplaatste voorruit en de lange achterspoiler won Peugeot ook enkele puntjes qua aerodynamica. Fijne koplampen herbergen de standaard led-verlichting, optioneel voorziet Peugeot zelfs matrix-technologie. Achteraan merken we een vleugje 208 met de doorlopende lichtbalk en leeuwenklauwen als signatuur. Verder valt het prominente logo meteen op, dat voortaan à la Ferrari herhaald wordt op de voorvleugels. Bijzonder maar geslaagd.

Luxueuzer

De originele i-Cockpit maakt ook hier zijn opwachting in een volledig nieuw dashboard. Boven de middenconsole prijkt een groot aanraakscherm waarmee je elke denkbare vorm van infotainment bedient. Spreek je de magische woorden ‘OK Peugeot’ uit, dan kan je ook heel wat functies ook aansturen met je stem. Geen grote knoppenwinkel dus, tenzij op het sportieve stuur.

Zitten doe je voortaan in comfortabele zetels met een AGR-label, dat overgewaaid is naar de Stellantis-groep met de overname van Opel. Achteraan noteren we bovendien extra knieruimte. Dat de focus vanbinnen duidelijk op welbehagen ligt, bewijst de verbeterde airco inclusief luchtbehandeling en een optimale geluidsisolatie dankzij dikkere ruiten. Muziekliefhebbers verwennen hun oren met het 690 Watt sterke Focal-audiosysteem.

Drie benzinehybrides

Onder de motorkap levert Peugeot in eerste instantie 2 hybrides. Beide aandrijvingen bestaan uit een 1,6 turbo benzine van 150 of 180 pk, gekoppeld aan dezelfde 81 kW elektromotor en een achttrapsautomaat. Met een systeemvermogen van 180 of 225 pk belooft deze combinatie uiterst vlotte prestaties. Peugeot pocht met een uitstoot van slechts 25 g/km en een elektrisch rijbereik van zo’n 60 km volgens de WLTP-cyclus.

Eenfasig laden kan aan 3,7 kW snelheid. Optioneel biedt Peugeot een interne omvormer van 7,4 kW aan, echter ook eenfasig. Het duurt dus minstens bijna 2u alvorens de 12,4 kWh grote batterij volgeladen is. Toch zullen de klassieke verbrandingsmotoren het gros van de verkoop voor hun rekening nemen. Op benzinevlak zorgen de 1,2 PureTech driecilinders van 110 en 130 pk voor de aandrijving. Dieselrijders krijgen de gekende 1,5 BlueHdi viercilinder van 130 pk. Beide motoren koppel je desgewenst aan een achttrapsautomaat, te bedienen met het subtiel weggewerkte pookje.

PSE

Stiekem dromen wij natuurlijk al van de op til staande PSE-variant, als opvolger van de 308 GTI. Het kleine broertje van de 508 Peugeot Sport Engineered krijgt naar alle waarschijnlijkheid zo’n 300 pk en komt als plug-in hot hatch zo in het vaarwater van de VW Golf GTE.

MEER LEZEN:

Rijtest: Peugeot 508 GT 1.6 PureTech 225 (2019)

Video op vrijdag: De Peugeot 806 in de 1995 Spa 24Hours

Buitenkansje: Unieke Peugeot 205 T16 onder de hamer