Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Trouw aan de afspraak om BMW-niches op te vullen baseert de nieuwe Alpina zich niet op de M8 Competition maar wel op de M850i Gran Coupé. Daarmee is de resulterende B8 de grootste vierdeurs die de BMW-tuner in meer dan 50 jaar onder handen heeft genomen.

De opdracht van de Alpina B8 Gran Coupé is duidelijk: het gat vullen tussen de standaard BMW 8 reeks en de potige M8. Al lijkt de neofiet eerder een perfecte combinatie van de twee. Onder de motorkap zit namelijk de brute kracht met gekende Alpina-touch, terwijl het interieur een uitermate stijlvolle plek is. Het ideale vehikel voor grand touring?

Genot voor de zintuigen

Omdat de B8 gebaseerd is op de M850i, zit er dezelfde twin-turbo V8 achter de dubbele nieren. Hier heeft Alpina wel de nodige aanpassingen doorgevoerd, waardoor het blok nu goed is voor 621 pk en 800 Nm koppel. Met een rijklaar gewicht van 2175 kg betekent dat een 0 tot 100-tijd van 3,4 seconden en 0 tot 200 in 11,6. Die kracht wordt naar de vier wielen gestuurd via de door Alpina geconfigureerde xDrive vierwielaandrijving, maar passeert eerst langs een eveneens aangepaste Switchtronic ZF versnellingsbak met 8 versnellingen.

Alpina past terloops ook de koeling aan, met een radiator die 50% groter is dan die in de standaard 8 Reeks. Ook de adaptieve ophanging is afgesteld om een ideale wegligging te garanderen in iédere rijmodus, inclusief de vermaarde Comfort-stand. Best een nodige aanpassing, gezien de wagen standaard op 21″-velgen staat. Als laatste wordt ook de klank geaccentueerd met een twee dubbele uitlaten, terwijl de rijmodi bepalen hoe luid ze gaan: genuanceerd in ‘Comfort’ en volledig open in ‘Sport Plus’.

Elegantie ten top

Waar het exterieur sportief en bruut oogt, is de binnenkant van de B8 Gran Coupé eerder verfijnd en luxueus. Met een combinatie van leer, alcantara en hout heeft het interieur meer weg van een klassiek salon. De gegraveerde iDrive controller en rijschakelaar uit glas hebben dan weer iets van een set whiskyglazen. Het stuur is te krijgen in exclusief Lavalina-leer, een zachte en natuurlijk gekleurde leersoort. Uiteraard kan alles naar wens worden aangepast.

De B8 zal enkel in de Gran Coupé uitvoering aangeboden worden, want er zijn momenteel geen plannen voor een coupé- of cabriovariant. Wie nu al warm loopt en zichzelf het Zwarte Woud ziet verkennen in de B8 Gran Coupé, zet alvast minimaal 157.992 euro aan de kant.

MEER LEZEN:

Officieel: Alpina D3 S AWD Berline en Touring (2020)

Uitgelicht: Verleden, Heden en Toekomst van Alpina (BMW)

Officieel: Alpina B3 Bi-Turbo Touring AWD (2020)