Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De eerste tastbare hint naar een sportievere versie van de Mini Electric is een feit. Speciaal voor het Formule E wereldkampioenschap combineerden de Duitse ingenieurs een Mini GP en een Mini SE, met een vinnige safety car tot gevolg.

Tot voor kort deed de BMW i8 dienst als safety car in de Formule E. Dat was al zo sinds de start van het elektrische kampioenschap in 2014, waanra zowel de coupé als roadster werden ingezet om het hele gebeuren in goede banen te leiden. Maar door de productiestop van de i8 aan het eind van 2019 moest de organisatie samen met de BMW Group op zoek naar een waardige opvolger.

GP en SE gekruist

Uit het samenwerkingsverband tussen John Cooper Works en BMW Motorsport is zo de Mini Pacesetter ontstaan. Een combinatie tussen de bodykit van de Mini GP en het elektrische onderstel van de Mini SE – al is de Pacesetter natuurlijk meer dan wat knip- en plakwerk. De 181 pk sterke elektrische motor werd vrijwel onaangeroerd overgedragen, maar een serieuze dieetkuur zorgde voor een groot verschil aan performance.

Volgens Mini weegt de safety car nog 1230kg oftewel zo’n 130kg minder dan het elektrische productiemodel, vooral door het interieur grotendeels te strippen en carbon te gebruiken voor essentiële zaken zoals de stoelen. Die krijgen trouwens ook 3D-geprinte kussens, om de gewichtsbesparing te maximaliseren. Een instelbare motorsportophanging en een breder spoor accentueren het gekende go-kart gevoel. Het rubber wordt verzorgd door Michelin en is precies hetzelfde als de bandengigant voor de voorwielen van de Formule E wagens levert.

2021, 2025 en 2030

“De boodschap is duidelijk, elektrificatie en John Cooper Works vormen een sterke combinatie”, aldus Mini-topman Bernd Körber. Bovendien is het niet de eerste keer dat het merk laat weten dat de toekomst van JCW elektrisch zal zijn. Onlangs kondigde BMW aan dat Mini in 2025 de laatste variant met verbrandingsmotor zal introduceren, met de doelstelling volledige elektrisch te zijn in 2030. Een JCW-editie van de Mini SE wordt al tegen het einde van dit jaar verwacht.

De Pacesetter zal zijn intrede doen op de ePrix van Rome, de derde manche van het zevende Formule E seizoen. Wie al eerder een Mini als gangmaker in actie wil zien, die kan terecht op het circuit van Zolder waar onlangs de Mini Clubman John Cooper Works zijn intrede deed als officiële pace car. Vanaf dit jaar zal de Clubman alle races ondersteunen op het Belgische circuit.

MEER LEZEN:

Testnotities: Mini Electric (Cooper SE)

Waarom 500 pk in een achterwielaangedreven MINI een goed idee is

Een terugblik in de toekomst: de klassieke Mini Electric