Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

In Affalterbach experimenteren ze al langer met hybridetechnologie, met de nakende Project One als absoluut pronkstuk. Nu maakt AMG bekend dat het ook andere motoren gaat elektrificeren onder de noemer e-Performance, te beginnen met de potige V8 biturbo en gevolgd door de compacte 2,0-liter viercilinder uit de A45s.

De geruchten blijken dus te kloppen: de volgende C63 AMG ruilt zijn V8 biturbobenzine in voor een geblazen viercilinder, zij het geen gewone. Als basis dient de machtige 2,0-liter uit de (CL/GL)A45 S, maar in de nieuwe C-Klasse wordt die in de lengterichting gemonteerd en bijgestaan door twee nieuwe attributen: een elektrisch gestuurde turbo met snellere reactietijden en een accupakket van 6,1 kWh met een elektromotor die in de piek tot 200 pk extra kan genereren. Tel dat getal op met de 450 paarden van de verbrandingsmotor en de nieuwe C63e -met de ‘e’ van e-Performance- zou een systeemvermogen van meer dan 650 pk kunnen voorleggen.

(Deeltijds) 4MATIC+

Spreekt voor zich dat de PHEV-setup ongeveer 200 kg gewicht toevoegt, maar volgens AMG wegen de nadelen niet op tegen de winst. De elektromotor zorgt immers voor lagere CO2-cijfers en ontsluit ook een rein elektrische autonomie met een topsnelheid van 130 km/u, inclusief de mogelijkheid om regeneratief te remmen (in drie standen). Omdat de li-ion accu’s en de e-motor op de achteras zitten, is de gewichtsverdeling ook beter dan op reguliere PHEV-Mercedessen. En als de achtersloffen het dan toch wat warm krijgen van al dat pk-geweld, dan kan een deel van het vermogen terug naar de voorwielen wat de e-Performance AMG’s de facto vierwielaangedreven maakt.

Precies dezelfde setup -maar dan zonder de elektrische turbo- vinden we terug op de AMG-GT 4-Door 73e, die zich wel nog van de machtige V8 biturbo mag bedienen. Dan spreken we algauw van 800 pk of meer, terwijl de geschatte koppelwaarden de magische grens van 1000 Nm overstijgen. De 0 tot 100-tijd zou daarmee onder de 3 seconden zakken, wat voor Affalterbach verder bewijs is dat PHEV’s in hun strategie passen. Beide modellen gebruiken overigens de AMG Speedshift MCT-9G transmissie, de elektromotor krijgt een tweede versnelling die vanaf 140 km/u inschakelt – net zoals bij de Porsche Taycan.

EQ AMG op komst

Betekent het bovenstaande dat er dan toch geen 100% elektrische AMG komt? Toch wel, ook daar is geen ontsnappen meer aan. Affalterbach presenteert zelfs nog dit jaar een sportieve variant uit het Mercedes EQ-gamma, al willen ze nog niet kwijt over welk model (of modellen) het precies gaat. Idem dito voor BMW trouwens, dat ook in 2021 een elektrische M lanceert maar nog niet officieel heeft gecommuniceerd welke dat moet worden. Wel 100% zeker is dat de eerste van 275 Project 1 hypercars in 2021 aan klanten afgeleverd worden, met technologie die nog veel dichter aanleunt bij de F1 dan de hybridecomponenten van AMG’s nieuwe e-Performance-lijn.

MEER LEZEN:

Nieuwe Mercedes-AMG SL (2021) begint aan laatste ontwikkelingsfase

Techtalk: Mercedes-AMG’s nieuwe M139-viercilinder

Test: Mercedes-AMG GLA 45 S 4Matic+ (2020)