Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

We schreven eerder al over deze nieuwe, elektrische race-formule. Net zoals de Formule E wil Extreme-E ons bewust maken van onze ecologische voetafdruk. De eerste race vond dit weekend plaats in de Saudi-Arabische woestijn van Alula. Een totaal van 9 teams beslecht het eerste kampioenschap, met tal van klinkende namen.

Extreme-E heeft zich laten inspireren door het concept van de afvallingsrace uit de rally-cross. Op zaterdag strijden de teams tijdens twee snelheidsproeven: de ene in de voormiddag, de andere in de namiddag. Het lot bepaalt de startorde. Elke proef beslaat uit twee snelle rondjes op een uitgestippeld parcours, met daartussen een verplichte pilotenwissel waarbij de chrono blijft lopen. De switch tussen de mannelijke en de vrouwelijke piloot -zoals de teams verplicht opgebouwd zijn in deze nieuwe raceklasse- kan dus erg bepalend zijn.

Net zoals de afdaling tijdens een slalom op skilatten bevat de piste enkele ‘poorten’; verplichte checkpoints die het parcours uitstippelen over het vaak uitgestrekte terrein. Elk team behaalt overigens punten tijdens een manche. De rode lantaarn kan rekenen op 4 kostbare punten, per gewonnen plaats stijgt de score met een punt. De winnaar kan dus elke proef met maximaal 12 punten aan de haal gaan.

Q1: “Hamilton vs. Rosberg”

X44, het team van niemand minder dan eigenaar Lewis Hamilton, luidt de eerste officiële meters van Extreme-E in. Piloten Loeb en Guttiérez zetten meteen een toptijd neer waar de andere piloten stuk voor stuk hun tanden op stuk bijten. Carlos Sainz komt nog het dichtst bij maar strandt uiteindelijk ook op bijna een halve minuut. Andretti United, met Timmy Hansen en Catie Munnings, eindigen nog eens 15 seconden later.

De andere teams kunnen het hoge tempo amper aan. Er volgen zelfs twee hevige crashes en daardoor ferm puntenverlies voor Abt Cupra en Veloce Racing. Tot Kristofferson en Taylor van Rosberg X Racing uiteindelijk als 6de aan de beurt zijn. De toptijd van X44 vliegt aan diggelen met een verschil van 5 seconden. Het team van Nico Rosberg komt zo onverwacht aan de leiding. De legendarische F1-strijd borrelt daarmee terug op, zij het ditmaal met beide youngsters als teambaas beter dan piloot.

Q2: Carlos Sainz komt piepen

Opnieuw start Team X44 als eerste, maar volgens het reglement gebeurt dat de tijdens Q2 met Gutiérrez als startende piloot. Het benchmark wordt wederom gezet. Carlos Sainz komt iets dichter dan voordien en wint zo 10 seconden. De oude vos rijdt trouwens wel zelf mee in zijn Acciona Sainz XE team, samen met Saia Lanz. Een tikfout, dachten we eerst. Doch geen familie, het scheelt slechts een letter.

Alle ogen richten zich daarna op Taylor en Kristofferson, die ploysklaps 4 seconden sneller zijn dan team X44. Echter reed Taylor te snel door de pit tijdens de verplichte rijderswissel, met als gevolg: 60 seconden straftijd en dus een vijfde plaats. Andretti United profiteert en schuift zo een bank vooruit. Daarmee sluit X44 de zaterdag als leider af, Acciona Sainz XE volgt als tweede met een zeer nipte voorsprong van slechts 10 seconden op Rosberg X Racing.

Bikkelen op zondag

Anders dan op zaterdag verschijnen de teams per drie aan de start van elke finale op zondag. Voor het eerst zien we dus een rechtstreeks gevecht. Onzachte rally-cross bumperkusjes horen echter niet thuis in de Extreme-E. Daarvoor is het rally-raid-gehalte net iets te hoog. Spectaculaire inhaalmanoeuvres op hoge snelheid daarentegen wel. Per drie stormen de piloten immers af op elk checkpoint. Ook op zondag kan elk team overigens z’n puntenscore aandikken, zij het met een groter verschil in de beloningen. De winnaar scoort immers 25 punten, terwijl de allerlaatste naar huis keert met slechts 4 punten.

Op basis van de kwalificaties worden de plaatsen verdeeld in 3 aparte sprintraces: de Semi-Final, de Crazy Race en de Shoot Out. Het podium van zaterdag bikkelt in de Semi-Final, plaatsen 4, 5 en 6 strijden in de Crazy Race, terwijl de laatste drie teams tenslotte alles op alles zetten in de Shoot Out waar enkel punten verdiend kunnen worden.

De Shoot Out laten we deze keer links liggen. Elk van de drie teams had immers tijdens de kwalificaties een forse dosis pech. Abt Cupra won verdienstelijk met Hürtgen en Ekström. Benieuwd wat de drie laatsten tijdens de volgende race in Senegal zullen tonen. Op basis van de resultaten maakt Andretti United het meeste kans in de Crazy Race. Foutloos lappen ze nummer 4 (Hispano Suiza Xite Energy) en nummer 5 (JBXE) respectievelijk 30 seconden en 1 minuut aan hun been. Catie Munnings en Timmy Hansen mogen dus tijdens de Final later meedingen naar het goud.

Het spektakel zit dus zoals te verwachten bij de toppers van zaterdag. In de Semi-Final sprint Kristofferson naar de kop en laat in de stofwolk achter zich Loeb vechten met Carlos Sainz. Na de pilootwissel geeft Molly Taylor de eerste plaats niet meer uit handen. Ze smeert Cristina Guttiérez van X44 zelfs 30 seconden aan haar broek. Laia Sanz strandt zelfs op meer dan een minuut en mist hierdoor de grote slotrace.

De enige echte finale

De eerste twee van de Semi-Final en de winnaar van de Crazy Race bepalen in de ultieme Final wie het hoogste schavot mag betreden. Kristofferson, Loeb en Hansen verschijnen aan de start. Dit keer knalt Timmy Hansen pijlsnel weg. Achtervolgen geblazen voor Kristofferson en Loeb, die nek aan nek richting de winnaar van de Crazy Race stormen. In de eerste bocht benen ze hem al bij. Sterker nog: Kristofferson schiet zelfs naar de eerste plaats!

Een herhaling van de Semi-Final lijkt in de maak wanneer de Rosberg X Racing-piloot een grote kloof slaat. Tijdens de pilootwissel springt Kristofferson uit de wagen terwijl Hansen net de pit binnenrijdt. En wanneer de X44-bolide van Sébastien Loeb toekomt, vertrekt Molly Taylor al voor de volgende ronde. Quasi freewheelend haalt ze het goud binnen voor het team van Nico Rosberg. Foutloos is ook Catie Munnings, die Andretti United het zilver bezorgt. Een stevige minuut later bereikt Cristina Guttiérez de finish voor de bronzen plak van X44.

Punten tellen

Zowel de punten gescoord op zaterdag als die van zondag tellen mee voor het tussentijdse eindklassement. Aangezien elke plaats punten verdient, tenzij bij een diskwalificatie of pech, mag je je dus verwachten aan steeds veranderende plaatsen. Zo komt het dat na dit eerste weekend het eindpodium van de Final niet hetzelfde is als de top-3 in het eindklassement. Het team van Lewis Hamilton behaalde slechts brons in de Final. Door de betere kwalificaties eindigt het weekend voor hen toch op de tweede plaats – nét voor Andretti United, dat in de Final de zilveren medaille scoorde.

Verdict

Adembenemende landschappen van een echte rally-raid gecombineerd met de korte sprintraces uit de rally-cross, vermengd met het uitdagend puntensysteem en een hele resem aan toppiloten. Nu al belooft Extreme-E dus een spannende formule te worden, die je met korte sprintraces zeker aan je toestel luistert. Het zoemende geluid van de batterijen dien je er wel bij te nemen, net zoals in de Formule E. Maar gezien het groeiende enthousiasme rond die laatste biedt het wel perspectieven voor de elektrische autosport.

Tip: Alle Extreme-E manches worden live én integraal uitgezonden op Youtube!

MEER LEZEN:

Dakar 2021 gaat vandaag van start, inclusief Classic-categorie

Cupra als eerste Automerk in nieuwe Extreme E Offfroad-competitie (+Video)

Docu op Zondag: History of Paris-Dakar Rally