Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Alweer vijf maanden geleden stelde Subaru de nieuwe BRZ voor, de tweede generatie sportcoupé die het samen met Toyota ontwikkelt. De aankondiging van Toyota bleef verrassend genoeg uit, tot nu. De opvolger van de GT86 heet GR86, maar zal evenmin (onmiddellijk) beschikbaar zijn in Europa.

Vooraleer we op de beschikbare details ingaan, wijden we deze inleidende paragraaf even aan de naamsverandering. De atmosferische sportcoupé ruilt de ‘T’ in zijn typebenaming namelijk in voor een ‘R’, om in lijn te komen met de gelijknamige Supra en Yaris. Voortaan heet de GT86 dus GR86, terwijl de 86 gewoon als knipoog naar de legendarische AE86 blijft gelden. De inborst van de tweede generatie is namelijk niet veranderd, en maar goed ook.

Het zit ‘m in de details

Heel veel gegevens hebben we niet over de nieuwe GR86. De wagen blijft even compact als zijn voorganger, maar weegt ‘slechts’ 50 kg meer. Een verbetering in de chassis-stijfheid van 50% draagt dan weer bij aan een betere wegligging. De grootste verandering zit onder de motorkap, met een 232 pk sterke 2.4 liter motor in plaats van de 2,0-liter boxermotor van het vorige model. De (nog steeds) natuurlijk beademde motor zorgt voor een verbeterde 0 tot 100-tijd van 6,3 seconden. Een volledige seconde sneller dan de uitgaande GT86, dus. Nog interessanter is echter de nieuwe koppelcurve, die niet enkel 45 Nm hoger piekt (bij 250 Nm) ten opzichte van de voorganger, maar dit ook bijna 3.000 omwentelingen vroeger doet (bij 3.700 in plaats van 6.400 toeren per minuut).

Het exterieur is ook licht bijgepunt, al is het maar om een grotere differentiatie te bieden tegenover de BRZ. Zo is de neus bijvoorbeeld agressiever gestileerd, in tegenstelling tot de meer glimlachende grille van nieuwe Subaru. Aan de binnenkant vinden we logischerwijs hetzelfde interieur terug als in de BRZ, met uitzondering van de GR logo’s.

Niet voor binnenkort

Het grootste verschil voor Europa zit hem in de verkrijgbaarheid van de tweeling. Waar Subaru op dit moment geen exportplannen heeft buiten de Amerikaanse markt, zal de GR86 uiteindelijk wel beschikbaar zijn in Europa. Echter zijn er op dit moment enkel concrete plannen voor een lancering in het thuisland Japan. De beschikbaarheid in Europa wordt pas later dit jaar bekend gemaakt.

Ook wordt verwacht dat de prijs gevoelig hoger zal liggen dan de originele prijs van de GT86, die bij de lancering in 2012 ongeveer €31.000 bedroeg. Vergelijken met de Japanse of Amerikaanse prijzen van de BRZ heeft natuurlijk geen zin, maar laat ons hopen dat de GR86 nog steeds all-in voor een bedrag te hebben is dat met een 3 begint – en dan liefst zo ver mogelijk verwijderd van de 4.

MEER LEZEN:

Subaru trekt het doek van de nieuwe BRZ en verklapt zo de specs van de Toyota GR86

Dubbeltest: Alpine A110S vs. Subaru BRZ Final Edition

Sleutelen Subaru en Toyota samen aan een grotere Hot Hatch met AWD?