Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De laatste paar maanden zijn aankondigingen van elektrische wagens schering en inslag. De elektrische wagen is anno 2021 dus eindelijk gearriveerd, al ontbreekt er één segment van wagen in de plannen van menig autofabrikant…

We spreken natuurlijk over de roadster, en bij uitbreiding ook over de toegankelijke sportcoupé. Toegegeven, er zijn meerdere elektrische hypercars in ontwikkeling. Denk maar aan de Lotus Evija en Pininfarina Battista. Maar een betaalbare (elektrische) sportwagen blijft voorlopig een gemis. Het onlangs herboren MG, dat tegenwoordig in Chinese handen is, wil daar binnen afzienbare tijd verandering in brengen.

Sports Concept

Ontworpen door moederbedrijf SAIC in de designstudio te London wil de MG Cyberster eer brugje leggen naar de MG B uit 1962, maar dan met de blik resoluut op de toekomst. Volledige technische details zijn nog niet beschikbaar, maar MG laat alvast weten dat het een rijbereik van 800 km beoogt en 0 tot 100^tijd van drie seconden. Best ambitieus dus.

Het design van de ontwerpstudie lijkt een mengeling tussen een Mazda MX-5 en de Evija, met een scherpe neus en een vlak achterste. LED-verlichting zit rondom de wagen, met speciale koplampen die open gaan als ze ingeschakeld worden. De achterlichten zijn dan weer geïnspireerd door de Union Jack, als knipoog naar de roots van MG (en ongewild ook naar Mini dat eenzelfde lichtthema gebruikt). Het interieur probeert al even futuristisch te zijn, met een Formule 1-achtig stuur als eyecatcher.

En nu?

De Cyberster wordt voorgesteld op het autosalon van Shanghai later deze maand. Of er effectief een productieversie van komt, blijft nog even koffiedik kijken. Feit is dat de elektrische roadster nog in de steigers zit, met uitzondering van de gelijknamige Tesla van weleer. Lotus en Alpine hebben eerder dit jaar weliswaar aangekondigd samen aan zo’n EV-platform te werken, ook daar weten we nog niet wanneer het resultaat er zal zijn. Mazda houdt momenteel de boot ook af als het aankomt op een elektrische MX-5.

Of een elektrische roadster zo’n goed idee is, is nog een ander paar mouwen. Door het grote gewicht van de batterijen wordt het doel van een sportwagen al snel voorbijgestreefd, ook al zit het gewicht doorgaans laag. Maar het kan. Een kleine batterij in het midden van de wagen, een elektromotor op de achteras met een doenbaar rijbereik voor een rondrit op zondag. Zo erg klinkt dat toch allemaal niet?

MEER LEZEN:

Roadstertest: BMW Z3 vs Mazda MX-5

Integraal: Tesla Truck & Roadster Lancerings-Event

Test: Mercedes AMG-GT C Roadster