Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De eerste SUV in het Tsjechische gamma blaast 5 kaarsjes uit. Ideaal moment om de zevenzitter verder te verfijnen, aldus Skoda. Visueel valt de nieuwe designtaal weliswaar op, maar heel ingrijpend kan je de facelift niet noemen. Behalve dan bij de vRS topversie, die zijn biturbodiesel inruilt voor een nog sterkere turbobenzine.

De motorswitch is ook meteen het grootste nieuws. De overbekende 2,0 TSI uit de Volkswagen-familie tilt de prestaties van de Kodiaq vRS naar een hoger niveau, niet in het minst omdat de benzinemotor een stevige 60 kg minder op de weegschaal zet dan de uittredende diesel. Gekoppeld aan een nieuwe zeventraps-DSG, op zijn beurt ook 5 kg lichter, belooft de sportieve SUV daarmee snellere reacties op het gaspedaal.

Facelift

Aan de buitenzijde springen de vernieuwde bumpers, speciale 20” Aero-velgen en zwartglanzende achterspoiler in het oog. Een hertekende grille, geflankeerd door standaard LED-koplampen of optionele full-LED matrix-exemplaren, ronden de vernieuwde tronie af. Voor- en achterbumpers zijn verder in aluminiumlook afgewerkt om extra stoer voor de dag te komen. Meer offroad-uitstraling, heet dat dan.

De snelste Kodiaq heeft eveneens recht op de gloednieuwe virtuele cockpit aan de binnenkant, maar verder blijven de wijzigingen ook daar beperkt. Hier en daar zien we wel wat nieuwe materialen. Fier is Skoda vooral op de ergonomische stoelen, voor het eerst als optie verkrijgbaar, inclusief massagefunctie. De verbeterde geluidsinstallatie verdient tot slot een eervolle vermelding. Cijfers zijn er voorlopig nog niet.

MEER LEZEN

Reportage: achter de schermen bij Skoda Motorsport België

Ken je klassiekers: Skoda 1100 OHC

Getest: Cupra Ateca 4Drive