Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wat met de e-tron begon als een alleenstaande EV, groeide algauw uit tot een elektrisch gamma met een Sportback-variant en de snelle GT. Met de lancering van de compacte(re) Q4 e-tron voegt Audi daar nu een vierde model aan toe die ook als modieuze Sportback wordt gelanceerd.

Het MEB-platform, dat de ruggengraat van het EV-offensief bij de VAG-groep vormt, kende met de lanceringsperikelen rond de Volkswagen ID.3 een moeizame start. Toch zag grote broer ID.4 een jaar later het levenslicht, terwijl Skoda de Enyaq mocht lanceren. Verschillende studiemodellen zoals de Cupra el-Born en het hippe busje ID.Buzz tonen de enorme ambities van de Duitse gigant. Uiteraard vergeten die ook zijn luxetak niet: de Q4 e-tron krijgt de eer om de Modulare E-Antriebs-Baukasten te pionieren bij zustermerk Audi.

Meteen als S-Line

Met haast identieke afmetingen hoort de Q4 ook in het rijtje van de ID.4 en de Enyaq thuis. Kenmerkend zijn de korte overhangen en de lange wielbasis, terwijl het duidelijke lijnenspel in combinatie met heldere vlakken een nieuwe evolutie voor Audi’s designtaal inluidt. En omdat het Audi-cliënteel graag een groter onderscheid heeft met andere VAG-producten, werd er voor een interieur geopteerd dat dicht aanleunt bij de recente A3.

Voor de sportievelingen stileerden de Duitsers meteen ook een S-Line uitvoering, zoals die tegenwoordig ook voor de e-tron en e-tron Sportback bestaat. Die voorziet de Q4 van een 15 mm lager sportonderstel en een progressieve besturing. De topversie 50 quattro komt trouwens enkel als S-Line, wat ons netjes bij de beschikbare batterijpakketten brengt.

Tot 520 km autonomie en 299 pk

Kiezen kan uit twee batterijpakketten (52 of 77 kWh) en drie vermogensversies (170, 204 of 299 pk). De kleinste batterij is voorbehouden voor het basismodel Q4 35, die zijn aandrijving louter op de achterwielen heeft. Opteer je voor de sterkere varianten Q4 40 (204 pk) en Q4 50 quattro (299 pk), dan monteert Audi meteen het grootste accupakket van 77 kWh.

Zijn quattro-badge verdient de Q4 dankzij een tweede elektromotor op de vooras. Doe je het rustig aan, dan schakelt de voorste e-motor zichzelf automatisch uit om energie te sparen. Met een theoretisch rijbereik tot 520 km zou de Q4 40 bijvoorbeeld zeker 400 km ver moeten geraken. Afhankelijk van de batterij kan AC-laden aan 7,4 of 11 kW, snelladen doet de Q4 aan 100 kW of zelfs 125 kW bij de 77 kWh-versie.

Gefaseerde lancering

De Q4 begint zijn carrière in juni met twee speciale Edition-modellen, daarna volgen de reguliere versies. Tegen het eind van de zomer maakt dan ook de Sportback zijn opwachting in de showrooms. Prijzen beginnen bij 41 990 EUR voor de Q4 35 e-tron. Reken op een meerprijs van zo’n 2 000 EUR voor de Sportback. Wie wel een elektrische Audi wil maar toch geen Q4, zal niet lang moeten wachten op een vervolg. Tegen 2025 plannen de Duitsers maar liefst 20 EV’s.

MEER VAN DAT:

Video: Volkswagen ID.R pakt EV Nürburgring-record

Eerste test: Porsche Taycan 4S Performance Plus

Cupra als eerste automerk in nieuwe Extreme-E offroad-competitie