Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Dat het menens is bij Mercedes, staat als een paal boven water. De nieuwe EQS vertegenwoordigt dan ook de toekomst van de Duitse luxelimousine. Geen (plug-in) hybride maar een heuse EV deze keer, als eerste in het topsegment. En of ze daar fier op zijn in Stuttgart.

770 km! Dat is de enorme belofte van de Duitsers, die hun vlaggenschip voorzien van een 107,8 kWh grote batterij. In combinatie met een uiterst scherpe Cw-waarde van 0,20 snijdt de EQS daarmee door de tegenwind. Bovendien dokterden de ingenieurs een heuse strategie uit voor de energierecuperatie. Een Eco-assistent optimaliseert het rendement continu en houdt onder meer rekening met het verkeer, de rijomstandigheden tot aan de hellingsgraad van de weg toe. Uiteraard kan je als bestuurder ook zelf kiezen hoe de aandrijflijn zich gedraagt met drie recuperatieniveaus en een zeilmodus.

Snelladen aan 200 kW

Het stevige snellaadvermogen vertaalt zich in 300 km range na slechts 15 minuten stekkeren op gelijkstroom (DC). De boordlader laat wisselstroom (AC) tot 22 kW toe. Interessant weetje: bi-directioneel laden kan ook, zij het in de praktijk voorlopig enkel in Japan waar het elektriciteitsnet dat al toelaat. Zo voorziet de EQS je huishouden van de nodige elektriciteit in nood of als de zon even niet schijnt.

Dankzij het verbeterde MBUX-infotainment plant de routebegeleiding steeds de nodige laadstops in. Dit varieert trouwens ook tijdens de rit op basis van verschillende factoren als rijstijl en files. We zijn alvast nieuwsgierig hoe feilloos dit zal verlopen. Met de Mercedes Me Charge-app krijgt de EQS overigens toegang tot een Europees netwerk van 200.000 laadpunten. Tenslotte kan de app-gebruiker genieten van 1 jaar gratis snelladen via Ionity Unlimited, waarvan er ondertussen zes in België operatief zijn.

Gadget-Meister

Mercedes stopt de EQS propvol technologische snufjes, waarbij de nieuwste S-Klasse als basis dient. Verzonken deurklinken, vierwielsturing, uitgebreide rijassistentie en dito passieve veiligheid – de lijst is haast oneindig. Toch is de EQS duidelijk verschillend qua proporties en details. Hij springt onmiddellijk in het oog met een lengte van maar liefst 5,2 meter. In zijprofiel kan je hem eerder een forse vierdeurs coupé noemen dan een statige limousine. De herkenbare snuit van het EQ-gamma past eindelijk in het complete plaatje, wat niet altijd het geval is. Het zwarte paneel transformeert trouwens in een waar lichtspektakel aan de hand van 3D-effecten. En aan de binnenkant valt het enorme Hyperscreen op, dat zich over de hele breedte van het dashboard uitstrekt. Eén afdekglas lijkt de drie schermen naadloos in mekaar te laten vloeien.

Tot 762 pk

Beginnen doet Mercedes-EQ met de EQS 450+ die met 333 pk en 568 Nm op de achterwielen niet onderbedeeld lijkt. Een trapje hoger vinden we de EQS 580 4Matic. Met 524 pk en maar liefst 855 Nm sprint die limousine in 4,3 tellen naar 100 km/h. Alsof dat nog niet genoeg is, komt Mercedes-EQ met een absolute spurtbom, al geeft Das Haus daar nog geen specificaties van vrij. Enkel het vermogen kennen we nu al: 762 pk! Dat klinkt lekker en doet alvast hunkeren naar een heuse EQ AMG.

MEER LEZEN:

Rijtest: Mercedes EQC 400 4-Matic

Tesla Model S en Model X krijgen Plaid en Plaid+ versies met tot 1100 pk

Jaguar schrapt de XJ EV, maar gaat wel vanaf 2025 elektrisch