Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Maserati doet op het autosalon van Shanghai de Levante Hybrid uit de doeken, als volgende stap in de elektrificatie van de Italiaanse drietand. Toch ontbreekt het niet aan beloftes voor wat de prestaties betreft.

Hybrides zijn Maserati al even niet meer vreemd. Vorig jaar introduceerde het Italiaanse sportwagenmerk de Ghibli Hybrid al met milde hybridetechnologie. Tegelijk weerklonk de belofte (of de nood, het is maar hoe je het bekijkt) om andere modellen te elektrificeren, wat de Italianen nu waarmaken met de Levante Hybrid: een nieuw lid van de SUV-familie, dat onder de V6 en de Super Trofeo komt te staan.

Sneller en groener

De Levante Hybrid ruilt zijn V6 in voor een 2,0-liter viercilinder met een 48v-noordnet. Daarbij recupereert de alternator energie die verloren gaat tijdens het remmen, om die daarna in te zetten als torque-fill bij lagere toerentallen. Die elektrische boost geeft de Levante de unieke eigenschap dat het al aan 2250 tpm de volledige 450 nm aan koppel ontwikkelt, net zoals een turbodiesel.

De setup is goed voor 330 pk, wat een 0 naar 100-tijd oplevert van zes seconden en een topsnelheid van 240 km/h. Niet verkeerd als je weet dat de Levante droog aan de haak 2090 kilo weegt. Omdat de Hybrid nauwelijks extra batterijen aan boord heeft, is de hybridesetup ook lichter dan de V6 diesel, terwijl CO2-uitstoot met 18% vermindert tot 231-252 gram per kilometer. Alles is relatief, nietwaar.

Milde facelift

Aan de buitenkant is er weinig veranderd. De Hybrid neemt voornamelijk de facelift van de Super Trofeo over, maar dan met enkele blauwe elementen op de gekende luchtgaten aan de voorflanken en de remklauwen. Aan de binnenzkantzijn de zetels met blauwe draad gestikt. Standaard wordt de hybridevariant ook geleverd met het GT-optiepakket, die een verbeterd infotainmentsysteem met zich meebrengt. De Levante Hybrid is vanaf nu beschikbaar, tegen de zomer zullen we hem op de Belgische wegen zien rijden.

MEER LEZEN:

Maserati Fuoriserie geeft digitale update over Project Rekall

Officieel: Maserati MC20 mikt op Ferrari en Lamborghini (+ Video)

Maserati introduceert 580 pk sterke Ghibli Trofeo en Quattroporte Trofeo