Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Met de nakende IONIQ 5 etaleert Hyundai zijn nieuwe ambities op het vlak van EV’s. DRIVR kreeg de kans om de elektrische doorstart van het Zuid-Koreaanse alvast even te monsteren tijdens zijn (statische) doortocht in België.

IONIQ wordt het submerk van van alle elektrische wagens die Hyundai op de markt gaat brengen. Of beter: een volwaardig dochtermerk, zoals ‘EQ’ dat bij Mercedes en ‘i’ dat voor BMW is. Wie het huidige aanbod van Hyundai kent, zal evenwel snel opmerken dat er al een Ioniq in het gamma zit: een sedan, beschikbaar als (plug-in) hybride of EV. Maar buiten de batterijkracht heeft de IONIQ 5 niets gemeen met zijn naamgenoot. Nee, de 5 wordt aanzien als een nieuw hoofdstuk, gekenmerkt door een opvallend lijnenspel dat zelfs statisch hoge ogen gooit.

Bedrieglijke proporties

Laat je niet bedriegen door de foto’s. De IONIQ 5 ziet er misschien uit als een hatchback, maar is met zijn drie meter lange wielbasis even groot als een BMW X3. Met een hoogte van 1m60 is het ook geen lage wagen, al geven de foto’s soms een andere indruk. Met zijn volwassen proporties en mat-zilveren kleur lijkt de wagen trouwens zo van een schetsblad gereden. De inspiratie komt in grote lijnen van de Hyundai Pony en de daarop geïnspireerde ’45 EV’ ontwerpstudie uit 2019, maar noem het zeker geen retro revival.

Aan de binnenkant valt op dat ze iedere centimeter gebruikt hebben om een grote open ruimte te creëren. De batterijen zitten verwerkt in de vloerplaat, waardoor die naar goede EV-gewoonte helemaal vlak is. Hyundai doet daar nog een schepje bovenop door niet alleen de armsteun maar de volledige middenconsole naar voor en achter te laten bewegen. Daardoor kan je desgewenst nog meer ruimte creëren, bijvoorbeeld wanneer je drie passagiers op de achterbank vervoert.

Hyundai doet er ook alles aan om het laadproces zo stressvrij mogelijk te laten verlopen. Zo kunnen de bestuurders- en passagiersstoel tot ligstoelen omgevormd worden, om van het half uurtje aan de stekker een echt rustmoment te maken. Het infotainmentsysteem laat Android Auto en Apple Carplay toe, maar mist wel wat andere mogelijkheden. Zo is er geen HDMI-poort zoals bij de Honda E, of apps zoals bij Tesla. Die toevoeging zou de zaak nog net iets aangenamer maken.

Koreaans zakmes

Dat de IONIQ 5 een praktische wagen is, blijkt een understatement. We kregen de dual-motor versie te zien, waardoor er onder de motorkap wat minder plaats is. Maar zelfs in dat geval weet Hyundai een kleine opbergruimte te voorzien voor de laadkabel. Bij de single-motor versie is er een volwaardige ‘frunk’ vooraan. Ook het handschoenkastje is geen klein vak meer, het is een heuse lade die niet in een keukenmeubel zou misstaan.

Praktisch hoeft evenwel niet enkel veel hoekjes en kantjes te betekenen. In se is de 5 dan ook een powerbank op wielen. Aan de binnenzijde heb je een overvloed aan usb-poorten (en een draadloze lader) om alle mogelijke toestellen op te laden. En als dat nog niet volstaat, heb je aan de laadpoort een stopcontact om allerhande elektrische apparaten te gebruiken. Ideaal voor weekendtrips in eigen land.

Wie trouwens kiest voor de optionele zonnepanelen in plaats van het panoramische dak, heeft zo ook de zelfvoorziening voor alle accessoires en USB-poorten in de wagen, waardoor de batterij puur dient voor de aandrijving. Iets wat het bereik ten goede komt, dat voor de Long Range AWD-variant op papier 480 kilometer bedraagt . Het bijhorende accupakket van 72,6 kWh levert 300 pk en 605 Nm koppel af aan alle vier de wielen. De RWD-versie doet het met 167 pk/350 Nm uit 58 kWh of 214 pk/350 Nm met het grote accupakket.

Goede vooruitzichten

De IONIQ 5 lijkt dus een interessante EV voor week én weekend, met een strak design dat zich op het verleden inspireert maar zich er niet door laat leiden. Hyundai heeft ook handig gebruik gemaakt van de voordelen van het platform, waardoor het interieur ruim en comfortabel is. Op papier is het tot slot ook Hyundai’s meest performante wagen, al kunnen we daar niet over uitweiden zonder de wagen een echt te testen. We zijn alvast benieuwd.

MEER LEZEN:

Officieel: Hyundai Ioniq 5 (2021)

Eerste Test: Hyundai Tucson Hybrid 1.6 230 (2021)

Officieel: Hyundai i20N (2020)