Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.
BauTdfe4xzY

Nadat het Britse sportmerk eerder dit jaar de productie van de Elise, Exige en Evora had stopgezet, was het uitkijken naar de nieuwe toekomstplannen. Die zijn nu deels bekend, alsook de naam van het model dat het trio in eerste instantie gaat opvolgen: de Emira oftewel Type 131 in Lotus-taal.

Met een uitgebreide online presentatie getiteld ‘Driving Tomorrow’ heeft Lotus eindelijk in zijn kaarten laten kijken. Het tienjarenplan daarvoor werd al in 2018 geïntroduceerd onder de naam ‘Vision80’ en gaat uit van drie nieuwe platformen om tegen 2028 een volledig elektrisch gamma te kunnen presenteren.

Lotus Emira

Tot het zover is, sust Lotus de octaangemeenschap met de Emira: misschien wel de laatste ‘klassieke’  sportwagen van het merk die de naamgeving in stand houdt door met de letter ‘E’ te beginnen. De Emira wordt officieel pas op 6 juli voorgesteld, aan de vooravond van het Goodwood Festival of Speed, maar aan het Amerikaanse blad Road & Track maakte Lotus al wat meer bekend.

De nieuwe sportwagen krijgt twee verschillende verbrandingsmotoren, voorlopig zonder hybride-ondersteuning. In de eerste plaats is dat een Toyota V6 voor de krachtigste versie, al is nog niet geweten of dat hetzelfde blok als van de Evora en de Exige gaat zijn. Daarnaast zal er ook een viercilinder turbo verschijnen, waarvan de origine nog niet gekend is. Verschillende geruchten wijzen in de richting van AMG, meer bepaald naar de gepeperde 2,0-liter die in de AMG A45s zit.

Het design zal grotendeels op de elektrische Evija hypercar gebaseerd zijn, met een gelijkaardig exterieur. Maar het grootste verschil met het Elise/Exige/Evora-trio zal vooral aan de binnenkant duidelijk worden. Zo zal je om in en uit te stappen geen acrobatenbrevet meer nodig hebben. Bovendien wordt het interieur veel minder spartaan om beter met modellen zoals de Jaguar F-Type en Porsche Cayman te kunnen concurreren.

(Elektrische) SUV

Na jaren van geruchten is het nu officieel: Lotus werkt aan een (elektrische) SUV, gebouwd op een nieuw platform dat ze uitsluitend voor ‘lifestyle’-wagens gaan gebruiken. We mogen er dus al van uitgaan dat het niet bij één SUV zal blijven. De wagen wordt samen met de volledige Geely-familie ontwikkeld, waar ook Volvo bij hoort.

Zoals Alpine eerder dit jaar al bekendmaakte, wordt er een samenwerking met Lotus opgezet om een elektrische sportwagen te bouwen. Die gaat momenteel onder de werknaam ‘E-sports’ en zal volgens topman Matt Windle een Lotus in hart en nieren worden. De gewichtsdoelstelling is alvast niet mis, want zelfs met accu’s moet de E-sports maar net zoveel wegen als de uitgaande modellen – tussen de 950 en 1100 kg. Gecombineerd met een middenmotor lay-out maakt Lotus grote beloftes over de rijdynamiek van de wagen.

MEER LEZEN:

Officieel: Final Editions voor Lotus Elise en Exige

Roddelpers: Lotus ‘Lambda’ SUV wordt rein elektrisch en Made in China

Video: 2000 pk sterke Lotus Evija EV ondergaat dynamische tests