Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Met de Kona N heeft Hyundai er een vijfde N-model bij. De performance crossover krijgt dezelfde motor als de alom geprezen i30n en gaat de strijd aan met de Puma ST. Terloops heeft Hyundai ook een tipje van de sluier gelicht over de toekomstplannen van de N-badge.

Na maanden van geënsceneerde speculatie is het eindelijk zo ver: de Kona N is een feit. Het is een zogenaamde ‘hot SUV’ geworden, die in hetzelfde segment zit als de Volkswagen T Roc R en de Ford Puma ST. Door verder te bouwen op het succes en de ingrendiënten van de i30n, is dit de krachtigste crossover die Hyundai zal aanbieden.

Verfijnd op het circuit

De Kona N heeft dus dezelfde 2,0-liter viercilinder turbo als de i30n , maar dan gekoppeld aan een verplichte 8-traps DCT transmissie die de 280 paarden naar de voorwielen stuurt. Met een indrukwekkende 0 tot 100-tijd van 5,5 seconden en een topsnelheid van 240 kmh is de sport-SUV sneller dan de Puma ST. De Kona N is wel enkel met voorwielaandrijving te verkrijgen, zonder de optie van een manuele versnellingsbak. Toch een lichte teleurstelling gezien de grote focus op de rijbeleving.

Hyundai laat weten dat de keuze is gemaakt op basis van de positieve reacties op de DCT van de i30n. Al is het niet allemaal kommen en kwel. Zo is het chassis stijver dan dat van de gewone Kona en zelfs de Kona N-Line. Om het hogere zwaartepunt te compenseren, zijn het elektronische differentieel en de actieve ophanging specifiek gekalibreerd voor de Kona N. Alles om het rijplezier te verhogen, en niet enkel op circuit.

Het exterieur is een verderzetting van de Kona N-Line. Een agressieve neus inclusief splitter en grotere luchtinlaten voor koeling langs voor en achter. Nieuw aan de volwaardige -versie zijn de grotere diffuser met dubbele uitlaten en de spoiler met ingewerkt remlicht die ondertussen een kenmerk is geworden van de N-modellen. Langs binnen vinden we dezelfde uitrusting terug als in de Kona, met specifieke N-afwerking.

18 modellen nieuwe N (-Line) modellen, waaronder EV’s

Hyundai ziet de toekomst van de N-badge alleszins rooskleurig. Zo zijn er momenteel plannen om van iedere wagen in ieder segment een N  of N-line variant te produceren. Dit zou op een totaal van 18 verschillende versies komen, met lanceringen gespreid over de komende jaren. Het gaan ook niet enkel wagens met verbrandingsmotoren zijn die een N-versie krijgen: op korte termijn zal er een elektrisch N-model zijn intrede doen, op basis van hetzelfde eGMP-platform van de IONIQ 5. Ook een performance waterstof motor wordt momenteel bekeken.

De Kona N is vanaf deze zomer te bestellen, maar een startprijs is nog niet gekend. Wel wordt er verwacht dat deze iets hoger zal liggen dan de prijs van de i30 n, die begint aan €37.999.

MEER LEZEN:

Officieel: Hyundai i20N (2020)

Officieel: Hyundai i30N Facelift, nu ook met DCT

Officieel: Hyundai i30 N Project C (2019)