Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het was maar een kwestie van tijd eer Volkswagen een ‘GTI’-variant binnen de elektrische ID-familie zou introduceren. Niet de ID.3 maar wel de ID.4 GTX mag de spits afbijten, om de geest van de legendarische badge verder te laten leven – ook al is de insteek toch anders.

GTX is de naam die Volkswagen aan alle performance-EV’s gaat geven binnen de ID-familie. Beschouw het als een uitbreiding van de GTI-badge, die gaandeweg ook evolueerde naar GTD en GTE voor diesel- en hybridewagens. In de breedste zin van de afkorting staat het label dus garant staat voor een meer prestatie-gerichte uitvoering, ook al voelt de ID.4 GTX meer als een ‘GTX-line’ wagen dan een volwaardige performance EV.

Dual-motor

Doet de reguliere ID.4 het met een enkelvoudige elektromotor op de achteras, dan voegt de GTX-versie daar pardoes een tweede aan toe op de vooras. Daarmee stijgt het vermogen van 201 pk naar 295 pk in de GTX, met een 0 tot 100-tijd van 6,2 seconden waar de standaardversie daar 8,5 seconden voor nodig heeft. 6,2 seconden is zeker snel, maar misschien niet wat we in gedachten hadden voor een elektrisch GTI/GTX-model. Maar de wagen weegt dan ook 2200 kg droog aan de haak.

Dat grote gewicht wordt opvallend genoeg gestopt door een setup met geventileerde schijven vooraan maar ook trommelremmen achteraan. Bij dat laatste stellen we ons toch wat vragen in een model met sportieve ambities, al moet het gezegd dat remmen met een elektrische wagen vooral via de regeneratie van energie gebeurt.

Het exterieur is licht aangepast, met een iets agressievere neus en achterbumper. Beide hebben pseudo-luchtgaten die vooraan extra LED’s meedragen. De sportievere bumper wordt aangevuld met een 3D-achterlichten. Aan de binnenzijde verandert er weinig, met de optie voor meer blauwe en rode accenten op het dashboard en dito stiksels in de zetels. Geen ruitpatroon op de zetels zoals bij de GTI, wat jammer is.

ID.5 GTX op komst

De ID.4 GTX vormt nog maar het begin van de GTX-lijn. Later dit jaar presenteert Volkswagen de ID.5, een sportbackvariant van de ID.4. Ook deze crossover krijgt een GTX-uitvoering bij lancering. Wellicht zal die zich vertalen in ook een dual-motor uitvoering met sportieve accenten. DRIVR kijkt vooral uit naar een GTX-versie van de ID.3 hatchback, die ons het beste geschikt lijkt voor een echt sportieve toepassing. Al lijkt dat voorrecht eerder bij Cupra te liggen en zijn messcherpe prestaties natuurlijk nefast voor de elektrische autonomie. De ID.4 GTX is in ieder geval vanaf deze zomer verkrijgbaar en start in Duitsland bij €50.415.

MEER LEZEN:

Officieel: Volkswagen Golf GTI ClubSport (2020)

Test: VW Golf 8 GTI DSG (2020)

Officieel: Volkswagen Golf 8 R (2020)