Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wie aan elektrische auto’s denkt, ziet waarschijnlijk een grote, logge wagen voor zich. Precies daar wil de Spaanse startup Baltasar verandering in brengen met de straat-legale Revolt: een tracktoy met een ongeziene pk-gewichtsverhouding.

We kunnen de tel haast niet meer bijhouden door de hoeveelheid elektrische wagens die momenteel voorgesteld worden. Het gebeurt evenwel niet vaak dat ze je even doen wegdromen bij de mogelijkheden, zoals de Revolt dat uitzonderlijk wel doet. Baltasar is overigens een nieuw sportwagenmerk uit Barcelona dat goed nagedacht heeft over wat een elektrische tracktoy wel moet zijn. Het EV-gedeelte wordt op dat moment haast bijzaak.

Spaanse Lotus 3-Eleven

Met een ontwerp dat licht is afgekeken van de Lotus 2-Eleven en 3-Eleven trekken ze alvast veel media-aandacht. Zo is het clamshell-design vervaardigd uit koolstofvezel, waardoor de wagen slechts 770 kg weegt. Bijna ondenkbaar voor een elektrische wagen. De aandrijving wordt voorzien door twee in het midden gemonteerde elektromotoren, een voor elk achterwiel. Die zorgen samen voor een vermogen van 500 pk, waardoor de Revolt van 0 naar 100 kmh schiet in zo’n 2,5 seconden.

Het lijken onmogelijke specificaties, maar Baltasar heeft zijn huiswerk gemaakt. Niet enkel zijn de wagens volledig met de hand gemaakt, praktisch alles is ook zelf ontwikkeld. Enkel de performance-batterij komt van het Spaanse Millor. Die zorgt voor een bereik van maximaal 600 km of 40 minuten circuitgebruik, al staat dat momenteel enkel op papier. Dankzij snelladen krijg je er op 10 minuten tijd zo’n 100 km bij.

Grote beloftes

Verwacht geen grote luxe in het interieur. Ook hier is het al carbon wat de klok slaat op het dashboard en voor de kuipstoelen. Op het (afneembaar) stuur vind je schakelaars terug voor het regeneratief remmen en de rijmodus. In het midden van het dashboard zit een display voor basis-telemetrie en aan de passagierskant de laadpoort, eigenaardig genoeg. Ondanks het ontbreken van een airbag, mag je wel rekenen op de nodige veiligheid. Het chassis van de Revolt is een FIA-gekeurde spaceframe, inclusief rolkooi.

Een echte lanceringsdatum is niet gekend, al kan je nu al een reservatie maken via de website. Voor €230.000 staat het kleinood bij jou in de garage.

MEER LEZEN:

Officieel: GMA T.50s eert Niki Lauda met een Circuitbolide (+Video)

Docu op Zondag: Verleden, Heden en Toekomst van Brabham Automotive

Ferrari 488 GT Modificata (2020): Exclusieve Tracktoy (+ Video)