Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De Britse koetswerkbouwer Radford maakt een comeback. Beter nog, de eerste wagen komt dit jaar nog in samenwerking met Lotus. Niet toevallig dus dat die op de Lotus Type 62 gebaseerd zal zijn .

TV-persoonlijkheid Ant Anstead, F1-wereldkampioen Jenson Button en designer Mark Stubbs zetten hun schouders onder de revival van het legendarische merk. Radford ontstond in 1948 (in hetzelfde jaar als Lotus) en kende grote successen in de jaren ’60. Zo waren ze verantwoordelijk voor het glasvezel carrosserie van de GT40, bouwden ze Mini’s voor The Beatles en transformeerden ze de Aston Martin DB5 tot shooting brake. Bovendien is het niet enkel in naam dat Radford herleeft: het zal als een echte koetswerkbouwer te werk gaan, om unieke wagens te bouwen volgens de wensen van de klant.

Lotus Type 62/2

Meteen opvallen is hoe dan ook de boodschap. Met de steun van Lotus wordt er hard gewerkt aan een wagen die geïnspireerd is door de Lotus Type 62, een racewagen gebaseerd op de Lotus Europa. De wagen diende ook als prototype voor de 2,0 liter 4-in-lijn motor die uiteindelijk op de Esprit zijn intrede deed. Hoewel er destijds maar twee Type 62’s gemaakt werden en ze maar beperkt succes kenden op het circuit, spreekt het design vandaag nog tot de verbeelding.

Lotus heeft trouwens niet alleen zijn zegen gegeven om de wagen te bouwen, de sportwagenbouwer biedt ook technische ondersteuning aan het project. In casu: door de motor van de 62/2 te voorzien. Welke dat exact gaat worden, is nog niet bekend. Al kunnen we met een gerust hart zeggen dat het een verbrandingsmotor wordt. Maar of het die uit de (uitgaande) Evora, Exige of Elise wordt, blijft giswerk.

De start van iets moois

De Type 62/2 is al in gevorderde staat van ontwikkeling. Radford hoopt het eindproduct dan ook binnenkort uit de doeken te doen. We vermoeden dat de wagen zich op de Goodwood Revival zal laten zien, die na een jaar afwezigheid weer in september gehouden wordt.

De 62/2 is trouwens nog maar het eerste project waar Radford zich op stort. Er zijn namelijk nog andere samenwerkingen op til, zowel met verbrandingsmotoren als met elektrische aandrijving. Maar in een tijdperk waar alle merken zich toespitsen op eenheidsworst met elektrische SUV’s, gaat Radford hopelijk licht in de duisternis brengen. We zijn alvast benieuwd naar het eerste resultaat.

MEER LEZEN:

Officieel: Breadvan Hommage door Niels van Roij Design (+Video)

WATT Electric Vehicle Company creëert modulair EV-platform voor Coachbuilders

Buitenkansje: Twee Italiaanse coachbuilds met Belgisch tintje