Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wie DRIVR de laatste tijd heeft geconsulteerd, merkt vooral hoe elk merk stilaan aan de stekker gaat. Een realiteit waar zelfs nicheconstructeurs als Caterham aan moeten geloven. Binnen een tweetal jaar willen ze een eerste elektrische Seven voorstellen, al hebben ze nog een lange weg te gaan.

Recent werd Caterham overgenomen door het Japanse VT Holdings, dat zijn bestaan te danken heeft aan de import van roadsters zoals het Britse sportwagenmerk er sinds jaar en dag bouwt. VT wil Caterham dus vooral gezond houden en plant daarom al vooruit. In die aanpak kadert ook de aanstelling van een nieuwe strateeg, Bob Laisley, die bij Nissan verantwoordelijk was voor de GT-R en Z-modellen. Op ‘s mans bord ligt momenteel de ontwikkeling van een elektrische Seven. In 2023 viert Caterham namelijk zijn 50ste verjaardag, wat een ideaal moment is om aan de toekomst te gaan timmeren.

Echte Caterham, maar anders

Laten we beginnen met het goede nieuws. Caterham streeft ernaar om de elektrische Seven zo licht, klein en wendbaar mogelijk te houden. Ondertussen weten we dat een lichtgewicht EV niet onmogelijk is, al zal dat vooral afhangen van welke (en hoeveel) batterijen ze aan boord halen. Ook willen ze logge systemen als regeneratieve remmen achterwege laten.

Caterham CEO Graham MacDonald heeft al kunnen plaatsnemen in een prototype, vertelde hij aan Autocar “Het is anders maar toch ergens hetzelfde. Een echt go-kartgevoel met slechts twee pedalen en waanzinnige acceleraties”. Er wordt verwacht dat de elektrische Seven gelijkaardige prestaties zal hebben als de 620R. Ter herinnering: dat is van 0 naar de 100 in 2,79 seconden. Hoeveel er precies aan de Caterham-formule wordt gewijzigd, staat nog niet vast. Volgens MacDonald bestaat de kans dat de Seven EV iets groter en bijgevolg iets comfortabeler wordt dan de huidige modellen.

Nog een aantal struikelblokken

De motor uit een Caterham halen en er een batterij in plaatsen is makkelijker gezegd dan gedaan. Het knusse spaceframe van de (huidige) Seven leent zich er gewoon niet voor. De Britse autobouwer wilt echter geen instapklaar platform overnemen, gezien dat moeilijk aan te passen valt aan de onmiskenbare vorm en rijkarakteristieken van een Caterham. Macdonald stapt het liefst in zee met een producent die iets naar zijn wensen kan bouwen en is bijvoorbeeld bereid om met Morgan of Lotus samen te werken.

Caterham keert Sevens met een verbrandingsmotor ook niet volledig de rug toe maar zal verder modellen introduceren met een octaangetal. Al zal daar in 2030 ook verandering in (moeten) komen, gezien het Verenigd Koninkrijk dan een verbod op nieuwe verbrandingsmotoren invoert. Kortom: ongeacht de aandrijflijn, het tijdloze design van Colin Chapman is nog lang niet ten dode opgeschreven.

MEER LEZEN:

Spaanse startup Baltasar belooft elektrische tracktoy van 770 kg met 500 pk

Video: Top Gear – Lotus Evija Exclusive First Drive

Jaguar schrapt de XJ EV, maar gaat wel vanaf 2025 elektrisch