Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Na de Tavascan kondigt Cupra nu ook de Born aan: een elektrische hatchback met een focus op rijdynamiek die oorspronkelijk als  ‘El-Born’ werd voorgesteld. Het zustermodel van de Volkswagen ID.3 heeft meer kracht tussen de wielen en wordt misschien wel de eerste hetere EV-hatch.

Met de onthulling van de Cupra Born wordt de scheiding tussen Seat en Cupra weer een stuk duidelijker. Bovendien is de Born (die zijn ‘El’-voorvoegsel verloren is om geen verwarring met de gelijknamige wijk in Barcelona te zaaien) direct gebaseerd op de Volkswagen ID.3 in plaats van op een bestaand Seat model. Toch zijn er naast het MEB-platform met achterwielaandrijving maar enkele details die overgenomen worden van de ID.3, althans op het eerste gezicht.

e-Boost

Bij de lancering zijn er drie varianten beschikbaar: een instapmodel met 150 pk en een 45 kWh batterij, en een sportievere versie met 210 pk en een grotere 58 kWh accu. Beide hebben 310 Nm koppel, al doet Cupra daar desgewenst nog een schepje bovenop met een extra versie die in de vorm van de optie e-Boost. Die extra verhoogt het piekvermogen naar 231 pk en zorgt op zijn voor een 0 tot 100-sprint van 6,6 seconden.

Wie voor de e-Boost opteert, krijgt verder ook de keuze om een grotere 77 kWh batterij te plaatsen. Al zorgt het gewicht dan wel voor een ‘tragere’ sprintchrono van zo’n 7 seconden. Met de lichtste accu geraak je zo’n 340 kilometer ver, de 58 kWh-batterij brengt je 420 kilometer ver en de 77 kWh-versie is goed voor 540 kilometer. Allemaal berekend via de realistischere WLTP-standaard, maar reële afstanden kunnen uiteraard afwijken.

Cupra geeft ook aan dat het in de toekomst een variant met vierwielaandrijving wil uitbrengen, die nog meer pk’s zal ontsluiten. Volkswagen heeft onlangs immers de GTX-badge voorgesteld op de ID.4, die een totaal vermogen van 329 pk geeft en 200 kg minder meezeult. Die versie klokt de 100 km/u in 5,3 seconden, 1,3 seconden sneller dan de Born. Benieuwd of Cupra daar ook van gaat profiteren.

Scherp gestyled

Het exterieur van de Born volgt in grote lijnen dat van de ID.3, al merk je dat er duidelijk is ingespeeld op de sportieve aspecten van het model. De neus is scherper afgelijnd, met grote luchtinlaten en strakke koplampen. Achterin vinden we een breed achterlicht en een subtiele diffuser, die volgens Cupra functioneel is. In tegenstelling tot de gemiddelde elektrische wagen vinden we geen blauwe elementen terug, maar de kenmerkende koperkleurige details zoals op andere Cupra-modellen.

Het interieur is ook sportiever geworden, met sportzetels en een donkere bekleding. Ook hier vinden we de koperen stijlelementen terug. Het infotainment-systeem is groter dan dat van de ID.3, met een 10″ touchscreen in het midden. Het stuur is ook aangepast voor de Born en heeft specifieke knoppen voor de e-Boost functie. Prijzen zijn nog niet gekend, maar de productie start in september.

MEER LEZEN:

Officieel: Cupra Formentor VZ5 (2021)

Videoverslag: Cupra Snow Drive, Davos (CH)

Officieel: Cupra Formentor Concept