Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wie een legendarische groep B rallywagen in zijn garage wilt, zal lang moeten sparen en nog langer moeten zoeken. Kimera Automobili wil daar verandering in brengen met de EVO 037, een reïncarnatie van de gelijknamige Lancia.

Toen de FIA begin jaren ’80 de Groep B regels introduceerde, moest Lancia aan de slag om een nieuw type rallywagen te bouwen. Daar kwam de Lancia 037 uit voort, die het wereldkampioenschap van 1983 won met Markku Alén aan het stuur. Volgens de homologatieregels moesten er een aantal straatlegale 037’s gebouwd worden. 200 om precies te zijn, al is het niet zeker of die allemaal gebouwd werden en vooral hoeveel er daar nog van bestaan. Dat maakt de zoektocht naar een Lancia 037 vandaag de dag enorm moeilijk.

Enter Kimera

Kimera Automobili wilt die status quo gaan veranderen. In plaats van op zoek te gaan naar echte exemplaren, bouwen ze hun eigen versie. In tegenstelling tot de New Stratos van Manifattura Automobili Torino, wordt het eerder een volwaardige replica dan een herdachte variant. Zo lijkt het exterieur om te beginnen sterk op dat van het origineel. Enkel de koplampen zijn nu met LED’s, terwijl de lengte iets is toegenomen. De carrosserie is volledig uit koolstofvezel vervaardigd en rust op een stalen buizenframe. Maar van de forse achtervleugel tot de vorm van de neus is verder alles zoals het hoort .

Onderhuids vinden we een een 2.1 liter viercilinder die -ook zoals dat hoort- zowel een turbo als een supercharger heeft. Gebouwd op basis van originele specificaties door Italtechnica, onder leiding van Ex-Lancia ingenieur Claudio Lombardi. Hij was medeverantwoordelijk voor de originele motoren in de jaren ’80. Maar dankzij de vooruitgang, kunnen ze er nu 505 pk uit halen. Het totale gewicht is nog niet gekend, maar Kimera laat weten dat er een power-to-weight is van 1 pk per 2kg. Een drooggewicht onder de 1000 kg ligt dus binnen handbereik.

37 stuks

Wie geïnteresseerd is, moet er wederom snel bij zijn (dat schrijven we tegenwoordig wel vaker, niet?). Er worden namelijk maar 37 modellen van de EVO 037 gemaakt. Wie de boot nog heel even wil afhouden, kan wachten tot de Goodwood Festival of Speed. Daar wordt de Evo 037 officieel voorgesteld aan het publiek. De kostprijs van dit eerbetoon aan de groep B rallywinnaar komt op een €480.000. Van de 37 zijn er op het moment van schrijven al 11 verkocht.

MEER VAN DAT:

Video: Jeremy Clarkson doet de Rallytwist tussen de Audi Quattro en de Lancia O37 nog eens losjes over

ShootOut: Lancia Delta Integrale Evoluzione vs. Mitsubishi Lancer EVO VIII vs. Subaru Impreza WRX STI

FotoSpecial: De Tour Auto volg je best per Lancia 037 Stradale