Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het is zover: BMW maakt alle details van de elektrische i4 sedan bekend. De langverwachte EV zal vanaf dit najaar verkrijgbaar zijn, meteen ook in M-uitvoering. BMW legt zo niet alleen het vuur aan de schenen bij Tesla, maar ook bij Porsche en Audi.

Hoewel de komst van de i4 geen geheim meer was, heeft de sportsedan toch nog even op zich laten wachten. De echte verrassing zit hem eerder in het feit dat er in één adem ook een M-variant uit de doeken wordt gedaan. De i4 vervoegt zo de grotere BMW iX, maar is in tegenstelling tot de elektrische SUV niet op een nieuw platform gebouwd. Voor de i4 werden de CLAR-grondvesten gekozen, die ook onder de huidige 4 Reeks zitten.

Krachtiger dan de M4

De i4 komt in twee versies op de markt: de standaard eDrive40e en een performantere M50-uitvoering. Daarmee wil München het de concurrentie moeilijk maken in verschillende EV-segmenten, van de Model 3 tot aan de Porsche Taycan. De EV-wedloop is met andere woorden echt losgebarsten, nu ook alle Duitsers er actief aan deelnemen.

Het eDrive40e instapmodel heeft een enkele elektrische motor op de achteras, met een maximaal vermogen van 340 pk en 430 nm aan koppel. De M50 doet natuurlijk nog een stuk beter, met 536 pk en vierwielaandrijving. Een exact koppelcijfer geeft BMW nog niet vrij, al kan het met de ‘sport boost’ wel een piek van 795 Nm genereren. Die functie treedt in werking bij launch control of als je langer dan 10 seconden het maximumvermogen vraagt van de wagen.

Sneller dan de M4

Van 0 naar 100 km/u ga je met het basismodel in 5,7 seconden, met de M50 in 3,9 seconden. Niet enkel krachtiger dan de M4 dus, maar ook sneller op de koop toe. De M-divisie belooft ook dat de rijervaring van de M50 niet moet onderdoen voor die van traditionele M-modellen. Het sportmodel krijgt de M-ophanging als standaard, waardoor de stijfheid van de dempers zelf kan worden ingesteld.

De hamvraag blijft evenwel hoe het met het rijbereik is gesteld. Volgens de eerste WLTP-testen geraak je met de eDrive40e zo’n 590 km ver, de M50 haalt 510 km op één laadbeurt. De batterij is voor beide modellen hetzelfde en heeft een brutocapaciteit van 83,9 kWh. Het maximale laadvermogen is 200 kw aan snelladers, waardoor je op 10 minuten laden 163 km extra bereik erbij krijgt – al mag de batterij daarvoor wel niet minder dan 10% resterende capaciteit hebben.

Maar erg braaf gestileerd

Het exterieur van de i4 verschilt niet danig van de huidige BMW-designtaal, althans niet zozeer als bij de iX5. Dezelfde controversiële neus is aanwezig maar herbergt nu alle sensoren voor de rijhulpsystemen. De lijnvoering is ook hetzelfde als bij de 4 Reeks en biedt ongeveer dezelfde kofferruimte. Het interieur is iets anders en eerder minimalistisch, met een 12,3″ en een 14,9″ scherm gecombineerd in een gebogen infotainmentsysteem. En daarmee hebben we de grote aandachtstrekker aan de binnenkant gehad, vermits de rest van het dashboard en de middenconsole eerder sober blijven.

Wie voor de M50 kiest, kan in de brede waaier aan optiepakketten ook opteren voor het M-Sportpakket en M-Carbon pakket om het geheel nog sportiever te maken. De i4 en i4 M50 zijn vanaf nu te bestellen met een verwachte levering dit najaar. De eDrive40e start vanaf €59.600 en de M50 vanaf €73.000. Dat maakt de M50 €13.000 goedkoper dan de M4 Coupé. Al geef je er wel de verbrandingsmotor voor op en het drama dat ermee gepaard gaat…

MEER LEZEN:

Rijtest: BMW M4 Competition G82 (2021)

Geruchtenmolen: BMW werkt aan elektrische iM2 met 1300 pk

Eerste Test: Porsche Taycan 4S Performance Plus (2020)