Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wie dacht dat er nu al genoeg keuze is qua 3 en 4 Reeksen, die krijgt er nu nog een BMW-optie bij in de vorm van de Gran Coupé: de nieuwe vijfdeurs die piekt bij  de milde M440i xDrive hybride met 385 pk.

De BMW 4 Reeks krijgt de laatste tijd veel aandacht op DRIVR, gaande van de nieuwe M4 tot de voorstelling van de volledig elektrische i4. Tegelijkertijd lanceert München ook de vijfdeurs ‘coupé’-versie van de 4, alias de Gran Coupé, die het exterieur van de elektrische i4 nagenoeg volledig overneemt.

Het EV-chassis zorgt voor een paar opvallende details die niet op de coupévariant figureren. Een diepere vloer en hogere instap bijvoorbeeld, omdat er in de i4 normaal batterijen in de vloerplaat verwerkt zitten. De Gran Coupé is hierdoor ook 5,9 centimeter hoger dan de tweedeursversie. Het dashboard neemt evenwel niets over van de i4, om het verschil met de EV-versie te vrijwaren.

Hybrid power

Onder de motorkap heb je dezelfde opties als bij de reguliere 4 Reeks: een tweeliter viercilinder turbobenzine als 420i en 430i met respectievelijk 184 of 245 pk of een even grote dieseluitvoering met 190 pk. Als topmodel demarreert de M440i xDrive, met milde hybridetechnologie en 374 pk – vermeerderd met 11 pk elektropaarden bij harde acceleratie. Daarmee haal je de 100 km/u vanuit stilstand in 4,4 seconden.

Zowel de M440i als de gelijkwaardige M440d hebben standaard vierwielaandrijving en adaptieve dempers, regelbaar in drie standen dankzij de rijprofielen. Daarnaast  is er nog een vierde optie, die zich dynamisch aanpast aan je rijstijl. Een M-differentieel, aangepaste M-sport remmen en de ZF Steptronic-Sport gearbox maken het plaatje compleet. Die laatste voegt overigens een ‘sprint’-knop toe op het stuur, waardoor er flukser wordt geschakeld bij het vertrekken uit stilstand of voorbijsteken.

i4 boven

Interessant genoeg is de M440i Gran Coupé niet de snelste vijfdeurs 4 Reeks. Want hoewel er (helaas) geen M4 Gran Coupé komt, zorgt de elektrische i4 toch voor straffere acceleraties. Al is het natuurlijk nog koffiedik kijken of de rijdynamiek van de zwaardere i4 M50 even fijn wordt als die van de lichtere ICE-modellen.

De 4 Gran Coupé is vanaf nu te bestellen met een levering vanaf november. Prijzen beginnen vanaf €46.500 voor de 420i en €68.776 voor de M440i.

MEER LEZEN:

Officieel: BMW i4 M50 (2021)

Circuittest: BMW M3 Competition (G80) op Spa-Francorchamps

Officeel: BMW M4 Competition Cabriolet heeft 510 ‘horses in the sky’