Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Stellantis sleutelt verder aan de toekomst van Lancia met de aanstelling van een nieuw designteam. Het ziet er dus naar uit dat het merk opnieuw geïntrpduceerd wordt in Europa, al is het nog onduidelijk hoe dat precies in zijn werk moet gaan.

Begin dit jaar zag Stellantis het levenslicht, door de fusie van PSA (Peugeot-Citroën-Opel) en FCA (Fiat Chrysler). Al snel liet het nieuwe management weten dat elk merk in de portfolio opnieuw een kans krijgt om zich -een laatste keer- te bewijzen. De naam die het meest opvalt in dat lijstje is Lancia: al even verdwenen uit onze contreien maar binnen Italië nog steeds actief. In het gamma zit nog maar één auto, te weten de oude Ypsilon stadsmini, die op een bepaald moment beter verkocht dan de twee modellen van Alfa Romeo samen…

Nieuwe ontwerpers

Stellantis wilt een aantal merken laten samenwerken, vooral om kosten te drukken bij de ontwikkeling van nieuwe platformen. Zo vormen Alfa Romeo, Lancia en DS voortaan de premium-arm van de groep. Naar alle waarschijnlijkheid gaan ze alledrie eenzelfde (SUV-)platform delen, waarop ze de volgende tien jaar modellen gaan bouwen. Er is ook sprake dat Lancia weleens de premiumdochter kan worden van Alfa Romeo, net zoals DS dat voor Citroën is. Een volledige terugkeer naar een onafhankelijk Lancia kan anno 2021 gewoon niet meer.

De designafdeling van Lancia komt onder de hoede van een bekende naam: Jean-Pierre Ploué. Die stond eind jaren ’90 mee aan de wieg van de Citroën-restyling – waaruit de C4, de C5 en de C6 zijn voortgevloeid. Daarna werd hij het hoofd van design bij de PSA-groep. We kunnen dus met zekerheid zeggen dat het geen Chryslers met een Lancia badge worden, zoals we die zagen voor het merk verdween. Onder Ploué komt een volledig nieuw designteam te staan, dat Stellantis omschrijft als ‘jong en dynamisch’.

Niet voor morgen

Specifieke plannen voor Lancia zijn nog niet bekend, maar alles wijst erop dat de herintroductie niet voor morgen zal zijn. Je zou je tegelijkertijd kunnen afvragen of er überhaupt nood is aan de herintroductie van Lancia. De kans dat we een nieuwe generatie Delta, Monte Carlo of Stratos krijgen is immers miniem tot onbestaande. Het merk terug in het straatbeeld brengen om luxueuze SUV’s naar voor te schuiven, lijkt zonde. Anderzijds zijn er vandaag de dag al opties voor wie hunkert naar gouden tijden van Lancia, dankzij Automobili Amos en Kimera die excellente restomods aanbieden.

MEER LEZEN:

De Lancia 037 keert 37 keer terug als 505 pk sterke EVO dankzij Kimera Automobili

Lancia Thema 8.32 – Harry’s Garage

In Actie: 1970 Lancia Stratos Zero