Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Ferrari heeft een antwoord klaar op de Mclaren Artura. Na de hybride LaFerrari en SF90 is het nu tijd voor de ‘serieproducten’. Bovendien is de 296 GTB de eerste Ferrari sinds lang met een V6 achterin, al moet die niet onderdoen voor de huidige V8 en V12-modellen.

Na heel wat speculatie heeft Ferrari eindelijk het doek gelicht van de 296 GTB. Met die hybride sportwagen toont Maranello aan dat het helemaal klaar is voor de toekomst, zonder zomaar te buigen voor EV’s. Het is ook voor het eerst dat het hart van het steigerende paard maar zes cilinders telt, zonder de naam Dino te dragen. En hoewel Ferrari ook Maserati’s ‘Nettuno’ V6-motor bouwt voor de MC20 rust, is dit niet hetzelfde blok. De 296 GTB vervangt dus geen andere wagen, maar is een volwaardig nieuw model in een nieuw segment.

Twee versies

Voor de achterwielen ligt er een twin-turbo 3-liter V6. De benzinemotor alleen produceert 654 pk, maar dankzij een hybridesysteem mag je daar nog eens 164 pk bijdoen voor een totaal van 818 pk. Dat komt neer op 218 pk per liter, wat momenteel het hoogste specifieke vermogen is voor een V6. Het volledige pakket zorgt voor een lancering van 0 naar 100 km/u in 2,6 seconden, wat even snel is als de F8 Tributo. De 0 naar 200 km/u neemt 7,3 seconden in beslag, wat zelfs een halve seconde sneller is dan de F8.

Ferrari opteert hier voor een 7,45 kWh batterij, die genoeg energie biedt om zo’n 25 kilometer puur elektrisch te rijden. Al het vermogen wordt via dezelfde achttrapsversnellingsbak als de SF90 Stradale en Roma naar de achterwielen gestuurd. Met een gewicht van 1470 kg is de 269 GTB ‘slechts’ 35 kilo zwaarder dan de F8.

Wie graag trackdays doet, kan ook ditmaal opteren voor het Assetto Fioriano-pakket. Dat voegt extra elementen uit koolstofvezel toe en een multimatic-ophanging. Ferrari beweert dat de 296 GTB een innemende rijervaring biedt, wat onderbouwd wordt door de dimensies. De wielbasis is vijf centimeter korter dan de F8, en de middenmotor zit ook vijf centimeter lager. Aan kart-gevoel zou het dus niet mogen ontbreken.

Twee zitjes

Het design ligt in lijn met de SF90 en de Ferrari Roma, maar ook met invloeden van de legendarische LM 250: een netjes afgelijnd ontwerp dat niet gebroken wordt door agressieve, aerodynamische elementen. Er is weliswaar een achtervleugel, maar die zit aan lage snelheden verstopt in de achterpartij waar ook de uitlaten iets hoger in zitten – net als bij McLaren. De voorruit en zijruiten lijken dan weer geïnspireerd door de Ferrari P90/C.

Ook de binnenzijde lijkt wat op de SF90, met het merendeel van het dashboard rond de stuurkolom. De 295 is logischerwijs enkel verkrijgbaar als tweezitter, want plek voor +2 zitjes is door de middenmotorconfiguratie niet. Het vuur wordt daarmee alleszins aan de schenen van McLaren, Lamborghini en Audi gelegd. De prijs ligt nog niet vast, maar wordt rond de €270.000 verwacht. Leveringen beginnen vanaf 2022.

MEER LEZEN:

Ferrari 812 Competizione: De Ultieme V12 Volbloed? (+ Video)

Video: Ferrari Monza vs. McLaren Elva vs. Aston Martin Speedster

Ferrari SF90 Spider: Dakloze Raket uit Maranello