Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De line-up van Alfa Romeo bestaat vandaag maar uit twee modellen: de Giulia en de Stelvio. Maar daar komt hopelijk snel verandering in, nu Alejandro Mesonero-Romanos er vanaf 1 juli als ontwerper van start gaat. De ex-Seat-ontwerper heeft alvast grootse plannen voor het kwakkelende automerk uit Italië.

Alfa Romeo behoort sinds begin dit jaar tot de Stellantis-groep. Daar krijgen ze -net zoals Lancia- nog welgeteld één kans om terug een aangrijpend gamma op poten te zetten, onder toezicht van een nieuwe designbaas. De gelukkige in kwestie is Alejandro Mesonero-Romanos, die bij Seat verantwoordelijk was voor de recente Leon, Ibiza, Ateca en Tarraco. Ook bij Cupra overzag hij de Tavascan, Formentor en de nagelnieuwe Born. Vorig jaar was hij even aan de slag bij Renault, waar hij Lada en Dacia het nieuw tijdperk zou inleiden. Maar dat bleek dus van korte duur.

Exit Giulia en Stelvio

‘Alfa Romeo’ en ‘revival’ zijn twee zaken die bijna onafscheidelijk zijn. In 2015 werden de Giulia sedan en Stelvio SUV naar voor geschoven als een nieuw begin voor het merk, maaraAnno 2021 lijkt dit alweer een lang vervlogen idee. Onder bewind van de nieuwe CEO Jean-Philippe Imparato zal Alfa Romeo de elektrificatie in ieder geval moeten omarmen. Volgens Autocar wordt de volgende GTV dan ook elektrisch en zal-ie zowel als tweedeurs coupé als vierdeurs sedan te krijgen zal zijn. De vorige strategie had ook een GTV in de steigers staan, op basis van de Giulia, maar die werd toen geschrapt met het oog op meer SUV’s.

Toch heeft ook het ‘nieuwe’ Alfa Romeo zijn zinnen weer op crossovers gezet. Zo komt de Tonale, die werd voorgesteld in 2019, dan toch op de markt in 2022 – zij het licht gewijzigd na negatieve commentaar van de nieuwe baas. De Tonale is niet van de hand van Mesonero-Romanos, maar de volgende SUV’s zullen dat wel zijn. Het eerste model onder het nieuwe leiderschap wordt de Brennero, een compacte SUV op basis van een Stellantis platform, waarop momenteel de Opel Mokka en Peugeot 2008 worden gebouwd.

Terugkeer van de Alfa Spider

Nog een legendarische naam die nu en dan terugkomt in de geruchtenmolen is de Alfa Romeo Spider. Een laatste poging werd ondernomen met Mazda, om een nieuwe cabrio te bouwen op basis van het MX-5 platform. Al koos FCA uiteindelijk voor de Fiat 124, om niet in het vaarwater van de 4C Spider te zitten. toch zou er ook in het nieuwe tienjarenplan plaats zijn voor een nieuwe tweezitter. In een gesprek met Autocar zei CEO Imparato het volgende: “Ik hou van de Spider. Maar sta me toe om eerst Alfa Romeo economisch stabiel te krijgen. Daarna is alles mogelijk.”

De toekomst van het Milanese merk ziet er alleszins weer beter uit, met aandacht voor elektrificatie maar ook voor de sportieve zijde van Alfa Romeo. Hopelijk blijken de plannen ditmaal standvastig dan de vorige…

MEER LEZEN:

Herboren: Unieke Abarth 1000 SP Racer op Alfa Romeo 4C-basis

Auto Fabrica gaat de Alfa Romeo 75 ‘Gara’ restomodden

DRIVR-Video: De Alfa Romeo Giulia QV is een vierdeurs-Ferrari