Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Porsche onthult de Cayenne Turbo GT, hun krachtigste en snelste SUV. Niet enkel klinken de specificaties goed op papier, ze leiden ook tot record-brekende rondetijden op de Nürburgring. Maar is dit de storm voor de stilte, in afwachting van de elektrificatie van de Porsche SUV-lijn?

De Turbo GT is geen onverwachte uitvoering van de Cayenne. Porsche zette eerder deze maand met een pre-productiemodel een nieuw rondetijd record op de Nürburgring. Een record voor SUV’s, welteverstaan. Desalniettemin is de GT met een tijd van 7:38:925 meer dan drie seconden sneller dan de Audi RS Q8, de vorige recordhouder die in 7:42:253 rond de ‘Ring ging.

Het betere bochtenwerk 

Onder de motorkap vinden we een vierliter twin-turbo V8, goed voor een vermogen van 631 pk en 849 Nm koppel. Resultaat is een impressionante 0 naar 100 km/u in zo’n 3,3 seconden en een topsnelheid van 300 km/u. Hoewel diezelfde V8 zijn weg ook vindt naar andere Volkswagen-groep modellen, is er specifiek voor de Turbo GT gewerkt aan kritieke onderdelen zoals de krukas, zuigers en distributieketting om de verhoogde performance te kunnen verdragen. De automatische versnellingsbak is ook licht aangepast om sneller te schakelen.

Hoewel zijn naam het niet verraadt, is de Turbo GT enkel te krijgen in de controversiële coupé-uitvoering, omdat het zwaartepunt dan lager ligt. Bovendien is de rijhoogte nog eens verlaagd met 1,7 centimeter en rust het chassis op aangepaste luchtvering die 15% stijver is. Er is ook niet bezuinigd op extra hulpsystemen, met het actieve anti roll-systeem als standaard en een herwerkte achterwielsturing voor betere baanligging in de bochten.

Zwanenzang

Het exterieur krijgt ook een licht agressievere styling, met grotere luchtinlaten in de neus en een meer uitgesproken frontlip. Elementen uit koolstofvezel zitten aan binnen- en buitenzijde, deels voor gewichtsbesparing maar vooral voor de sportievere look. In het interieur wordt kwistig omgesprongen met alcantara dat je terugvindt op de stoelen, het dashboard en het stuur.

Hoewel de Cayenne Turbo GT het zal opnemen tegen andere performance SUV’s zoals de Maserati Levante Trofeo en Aston Martin DBX, voelt het aan als een zwanenzang. Het is immers een publiek geheim dat Porsche actief bezig is met het ontwikkelen van elektrische varianten van de Macan en Cayenne. De kans is dus groot dat deze V8 GT geen al te lang leven beschoren is, maar hij is wel vanaf nu te bestellen voor minimaal €201.329.

MEER LEZEN:

In Detail: Porsche 911 (992) GT3 Touring Package (2021)

Video Bonanza: Vijf Meningen over de nieuwe Porsche 911 GT3 (992)

Officieel: Porsche Taycan Cross Turismo (2021)