Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Eerder dit jaar stelde Renault een complete herstructurering voor van het bedrijf. Ook Alpine kreeg in een aantal losse lijnen een toekomstplan. En deze krijgt nu vorm. Vanaf 2024 komen er drie wagens met een Alpine-badge, met de elektrische opvolger van de A110 op kop.

Tijdens het fel besproken Renaulution evenement begin dit jaar was het duidelijk. Renault Sport gaat op de schop. In plaats daarvan komt Alpine, die momenteel slechts één sportwagen bouwt. Ook in de motorsport vervangt de Alpine merknaam de vele programma’s die het lopen heeft. Alpine houdt dus op – in zekere zin – met een merk op zichzelf te zijn. Net zoals Cupra en Abarth vormt het nu een performance sub-brand.

Niet geheel toevallig zijn zowel Cupra als Abarth ook door Luca de Meo, huidig Renault CEO, vormgegeven. De Meo heeft ondertussen al zonder schroom toegegeven dat hij hetzelfde van plan is met Alpine. Hij plaatst alvast Alpine F1 teambaas Cyril Abiteboul aan het hoofd van het sportmerk.

Tuned by Alpine

Het slechte nieuws eerst: er komt geen opvolger van de huidige A110 met verbrandingsmotor. Alle volgende Alpine-badge dragende wagens zijn elektrisch, waaronder ook de nieuwe sportwagen. Deze laatste wordt zoals bekend samen met Lotus ontwikkeld. Beide delen hetzelfde doel, namelijk een lichte elektrische sportwagen. Al wordt deze pas ten vroegste in 2024 verwacht.

Van de reeds aangekondigde Renault 5 krijgt Alpine de taak om er een performance variant van te maken. Een opdracht die Alpine in een vorig leven ook kreeg, en zo een van de eerste échte hot hatches maakte met de Renault 5 Alpine in 1976. Voor de nieuwe 5 wordt een nieuw platform gebruikt, CMF-BEV. Het zou capabel moeten zijn van een rijbereik van 400 km en een derde goedkoper dan de huidige Renault Zoë. Ze geven alvast een voorsmaakje van de EV met een silhouet.

Alpine_2024_02

Alpine_2024_03Alpine_2024_04

Een derde luik in het Alpine-gamma wordt – hoe kan het ook anders – een premium sport SUV. Vanuit de teaser afbeelding valt af te leiden dat ze kiezen voor een coupé vorm, zoals ook de Porsche Cayenne en Audi eTron aanbieden. Het zal ook in dat segment van SUV’s zijn dat Alpine het vuur aan de schenen wilt leggen. De Alpine SUV wordt ook gericht op klanten die niet voor een ander Alpine model zouden kiezen. Een strategie die partner Lotus ook wil hanteren met hun opkomende SUV.

Pas vanaf 2024

Het klinkt allemaal ambitieus, maar Renault geeft zichzelf genoeg tijd om het te verwezenlijken. Net zoals Stellantis een meerjarenplan voor Lancia en Alfa Romeo voorziet, gebeurd hier hetzelfde voor Alpine. Pas vanaf 2024 gaan we het eerste resultaat van de band in Dieppe zien rollen, en Luca de Meo wilt nog niet verklappen welk model dat exact zal zijn.

Een beredeneerde gok is alvast dat zowel de (nieuwe) Renault 5 Alpine en de EV A110 ongeveer gelijktijdig op de markt komen. De nieuwe R5 staat op de planning voor 2024, en Lotus kan het zich niet veroorloven om veel tijd te verliezen met hun elektrische sportwagen. Waar we wel zeker van zijn, is dat Alpine in goede handen ligt en er een degelijke toekomst voor het merk op tafel ligt. Al is die wel puur elektrisch.

MEER LEZEN

Tweede Test: Alpine A110 Légende

Dubbeltest: Alpine A110 vs Subaru BRZ Final Edition

MV Agusta laat zich inspireren door Alpine